Mobil információs
társadalom

         Interdiszciplináris kutatási program




2001. márciusi konferencia  - elõzetes elõadás-rezümék

Kondor Zsuzsanna:

Filozófia, tudás, kommunikáció





Filozófiatörténeti, kommunikációtechnika-történeti és tudományszociológiai szempontok és adatok párhuzamos vizsgálata igazolni látszik azt a hipotézist, mely szerint a tudás bármilyen formájáról beszéljünk is, a kommunikáció technikája meghatározó tényezõ a gondolatok artikulációja, a tudás kommunikálhatósága, valamint a közvetítendõ tartalom szempontjából. A kommunikáció adott korban jellemzõ intézménye jelentõsen befolyásolja mind a tudás cseréjének mikéntjét, mind a tudás felhalmozásának ütemét; az artikuláció módja pedig a gondolat és a közölt tartalom közötti megfelelést. A tudás tekintetében tehát a kommunikáció technikájának változása formai, intézményi, és tartalmi következményekkel bír. Ezen megfontolások alapján várható, hogy a multimediális és mobil eszközök használata jelentõsen megváltoztatja a kreatív gondolkodás hagyományos formáit; ugyanakkor átalakítja a fragmentálódott tudás- és tevékenységformákra jellemzõ artikulációs szokásokat.