társadalom |
|
Interdiszciplináris kutatási program
Pléh Csaba:
A kognitív architektúra módosulásai és a mai információtechnológia
1. A mai kognitív kutatás egyik visszatérõ kérdése, hogy viszonylag stabilnak tekintett - ha tetszik moduláris - szervezõdések mennyiben változtak meg a közös szemantikát feltételezõ rendszerek, a természetes nyelv, majd az írás megjelenésével. Több javaslat született, pl. Donald, Mithen, amelyek kiemelik a megismerés paleontológiájára, vagyis az emberréválásra és a modern ember õstörténeti kibontakozására nézve, hogy a közösségi szemantika révén váltak hajlékonnyá megismerési rendszereink, melyek egyéni tanulás során való beállítást feltételeznek. Ugyanezt emeli ki ontogenetikusan, a mai gyermek fejlõdésére nézve pl. Karmiloff-Smith felfogása.
2. Donald azonban egy nagyobb, avagy legalábbis a mai kultúrahordozók tekintetében fontosabb változást is tételez, amikor azt hirdeti, hogy az írással megjelennek a külsõ tudáshordozók és ezzel az objektívnak tekintett tudás eszméje is. Az egyéni architektúrában ez a testi és a testen kívüli emlékezeti rendszerek közötti kölcsönhatásra építõ gondolkodásmódokat formálja, ilyen tekintetben vezetett architekturális változáshoz.
3. A mai kor. Mindennek szoros köze van a mai korhoz. A hálózati információhordozók a tudáshoz való hozzáférés új módozatait képviselik . Újat pl. abban az értelemben, hogy kevesebb elõkészület kell a tudás felhasználásához. Ez érvényes mind hosszabb távon (iskolázottság), mind rövidebb távon (nem kell fizikailag megtalálni a könyvtárat s abban a könyvet). A nagy lélektani kérdés az, hogy - a puszta metaforákon túl - ezzel megváltozik-e az emberi gondolkodás szervezõdése és a gondolkodás szociális igazolásának egész rendszere. Van-e architekturális változás a mai információs forradalmak révén?
4. Ezt próbálom majd körüljárni az alábbi részkérdésekben:
4.1. A tudáshoz való hozzáférés és a tanulási stratégiák változása: Hosszú léptékû változások.
4.2. A tudásalapú információfeldolgozás és keresés. Vajon nincs-e top-down eltolódás az új technikák hatására?
4.3. A tudás bizonyossági kritériumainak változása s ennek pszichológiai következményei. A naiv ismeretelmélet megváltozása.
4.4. A kommunikációs hozzáférés és hozzáférhetõség megváltozásának következményei.