A XXI. SZÁZAD KOMMUNIKÁCIÓJA
Mobil információs társadalom


 
 
The 
Economist

 

Patinás és befolyásos gazdasági-gazdaságpolitikai hetilap, amely rendszeresen közöl elemzéseket a kultúra és tudomány világáról is. Tartalmai - korlátozásokkal - a weben is elérhetõk.
 

Válogatás az Internettel és a mobil telefóniával foglalkozó anyagokból:

Állandó rovat: Mobile e-business


Menj arrébb, 3G: itt jön 4G (2003. máj. 31.): Miközben a harmadik generációs mobil technológia egyelõre sem mûszakilag, sem üzletileg nem jutott a tényleges megvalósítás szakaszába, nagy a felhasználói érdeklõdés a Wi-Fi jellegû megoldások - vagyis a néhányszor tíz méteres sugarú körben drótnélküli kapcsolattal elérhetõ internet-hozzáférés - iránt.

Digitális dilemmák - Az internet-társadalom (2003. jan. 25.): Összefoglaló tanulmány azokról a tendenciákról, amelyek a mindenütt-jelenlévõ mobil kommunikáció kialakulóban lévõ világát jellemzik. A tanulmány végkövetkeztetése: az internet jövõjét elsõsorban nem technológiai, hanem politikai és társadalmi döntések fogják meghatározni.

The Economist Technology Quarterly (2002. dec. 14.): Új böngészõ segíti a mobil web-elérést. Egy norvég cég programja a szokványos web-oldalakat automatikusan és okosan egyszerûsíti és átszerkeszti, gyorsabban letölthetõvé és a kis képernyõn használhatóvá téve azokat. -- Beszédfelismerés és internet. A "The power of voice" - A hang hatalma - c. cikk azokat a távlatokat rajzolja fel, amelyek a VoiceXML standard 1999-es elfogadása nyomán immár kirajzolódni látszanak. A szövegalapú keresés integrálhatja a hang-alapú keresést. A cikk egyik kulcsmondata: "A végsõ cél a 'multi-modális böngészés' lehetõvé tétele - a beszéd, szöveg, video és grafika keveréke. Például a hívó így szól: 'Az idõjárás-elõrejelzést szeretném látni', mire az információ megjelenik telefonjának képernyõjén."

"Computing's new shape" (2002. nov. 23.): A személyi számítógépek és a mobil telefónia világa egybeolvad, miközben várható, hogy megmarad a készülékek és szoftverek sokszínûsége. A Microsoft és a Nokia versenyének nyertese hosszabb távon a fogyasztó lesz.

"Internet topology: What does the Internet look like?" (2002. okt. 5.): A University of Notre-Dame fizikaprofesszora, Barabási Albert-László szerint az internet nem mintegy egyenlõ esélyekkel rendelkezõ csomópontok rendszere (nem "véletlenszerû gráf"), hanem olyan hálózat, amelyben "rengeteg kevés huzalú csomópontot
egy néhány nagy huzalszámú csomópont köt össze". - Utóbbi megfogalmazás Barabási professzor személyes közlésén alapszik; az Economist-cikk formulájában ("links in the net are 'preferentially attached': a router that has many links to it is likely to attract still more links; one that does not, will not. ... the Internet has more clusters of connected points than random graphs do. These two properties give the Internet a topology that is scale-free - in other words, small bits of it, when suitably magnified, resemble the whole") az utolsó fordulat félrevezetõ. - Felfedezését Barabási részletesen elõadja Linked: The New Science of Networks c. könyvében (Cambridge, MA: Perseus Publishing, 2002), amely a remények szerint 2003 tavaszán magyarul is megjelenik.

"Press the flesh, not the keyboard" (2002. aug. 24.): A fizikai jelenlét, a személyes találkozások jelentõsége az üzleti életben az elektronikus hálózatok korában sem csökken. "Face-to-face communications" felcímû cikk megállapítja: "One of the mysteries of the wired (and wireless) world is that proximity still counts." Számítanak a véletlen és kötetlen munkahelyi beszélgetések, számítanak a cég munkatársai számára rendezett összejövetelek, számít a világvárosi helyszín kapcsolatokat-katalizáló hatása... Az internet csak a személyes találkozások rendszeres hátterét feltételezve jelent kielégítõ kommunikációs csatornát: "in a global business with different national thresholds for irony and humour, and with English widely spoken as a second language, the Internet can breed misunderstandings if not backed up with regular meetings". - Az Economist e cikkének üzenete roppant megszívlelendõ, ám a felismerés korántsem új. A "21. század kommunikációja" kutatások keretében már 2001-ben utaltunk a vonatkozó - többévtizedes - irodalomra.

"The telephone is the tool" (2002. ápr. 27.): A mobil telefon elõbb-utóbb elkerülhetetlenül bankkártyaként is szerepet fog játszani. A cikk záróbekezdése: "How long can banks and telecoms companies keep their distance? The habit-forming power of the mobile may be the decider. People who were sceptical a year ago now believe that mobile phones will become the preferred tool for cashless payments. “They provide secure authorisation, everybody has one, and they're networked,” says Tim Jones, an independent consultant. The technology for perfect ease of use is still a year or two away. Today you cannot wave your mobile at a ticket barrier, or a trolleyful of supermarket goods, and debit your personal account; but that will come. The technology—short-range radio (that is, Bluetooth) or a radio frequency identity tag—can be stuck on anything, and not just a mobile phone. But for now the telephone is the tool, until the next generation finds an icon to replace it."

"Power in your hand" (2002. ápr. 13.): Összeállítás a televíziózásról, különös tekintettel a digitális televízióra. Az összeállítás nyitó cikke felidézi a számítógép, a mobil telefon és a TV konvergenciáját jósoló korábbi véleményeket, s ezekkel szemben azt az álláspontot fogalmazza meg, hogy a TV alapvetõen továbbra is a szórakoztatás közege, tömegmédium marad: "At the height of the dotcom frenzy, which helped feed the television boom, a broader revolution was promised for the humble TV set itself. Just as the computer and mobile telephone were to be transformed into devices for receiving and consuming entertainment, the television was to become an all-purpose screen through which people would engage in a dizzying array of multimedia experiences. Viewers would treat the TV like the PC: indeed, the two devices would merge into one. ... This survey will look at where television is going, and who stands to benefit. It will concentrate on America and Western Europe, because together they account for the vast majority of the world's television market, and others are likely to follow where they lead. The survey will argue that, despite all those costly efforts to transform it into an all-purpose multimedia device, the television set will remain primarily a screen to keep people entertained. Although the digital era will vastly widen the choice of entertainment on TV, it will leave its potency as a mass medium undiminished."

"The tortoise and the hare" (2002. márc. 16.): Miközben a mobil telefon az európai kultúra részévé lett, Amerikában az ipar fragmentáltsága és az összeegyeztethetetlen szabványok fékezik a fejlõdést. A központilag elrendelt szabványok hiánya ugyanakkor az amerikai szolgáltatók számára nagyobb cselekvési szabadságot tesz lehetõvé. A mobil telefonok és az Internet konvergenciájából is inkább az amerikai, s nem az európai cégek látszanak hasznot húzni. Ám nem veti-e majd imét vissza Amerikát a szabványok koordinálatlansága, amikor Európában - ha késéssel is - mûködni kezdenek a 3G technológiák? Talán nem, hiszen bizonytalan, hogy az UMTS szabvány ugyanolyan sikeres lesz-e, mint a GSM; továbbá az Internet mindenképpen megkönnyíti az inkompatibilis drótnélküli rendszerek összekötését. A cikk idéz egy amerikai szakértõt: "Igen, egy ideig káosz lesz, de azután a felhasználók választanak." Ahogyan az Economist befejezésül írja: "That, ultimately, is the difference between the American and European approaches: a laissez-faire, individualist attitude on the one side of the Atlantic, versus a centrally planned, consensual attitude on the other. And that, you could say, is a microcosm of the difference between America and Europe."

The EconomistTechnology Quarterly (2002. márc.): "AI by another name": A "mesterséges intelligencia" ígérete hatalmas volt az 1980-as években, ám az ígéretek nem látszottak teljesülni. A kilencvenes évekre a kifejezés ki is ment a divatból. Most mintha ismét fordulan a szél. Hiszen idõközben sok minden mégiscsak megvalósult azokból a tervekbõl, amelyek eredetileg az AI égisze alatt születtek. Az Internet nagy problémája pedig - az "information overload", a túl sok információ - klasszikus AI-probléma. -- "Tongues of the web": Az AI sorsához hasonlóan - azzal párhuzamosan, és részben hasonló okokból - az MT ("machine translation", gépi fordítás) sorsa is ismét jobbra fordulni látszik. Az Internet nyelvi Bábele megoldásokat sürget - és hatalmas, alkalmas nyelvi anyagot kínál...

"Singles and the city" --- "English triumphant" (2001. dec. 22.): Az Economist
                                                                     karácsonyi száma sok-sok lenyûgözõ
                                                                     esszéje közül két ragyogó írás, amely
                                                                     egy-egy részletében érinti kutatásainkat.
                                                                     A "Singles" a mobil életforma-változtató
                                                                     hatására utal; az "English" a nyelvhelyesség
                                                                     ama felfogása mellett érvel, amelyet
                                                                     team-ünkben Sándor Klára képvisel.

Survey: The mobile Internet  (2001. okt.11.): Az internet-elérés
                                    legfõbb eszköze csakhamar a mobil telefon lesz.
 

"The new enemy" (2001. szept.15.): Az USA-t ért terrortámadás során
                                                      a mobil telefon a megtámadottakat segítette.

"The Internet's new borders"  - "Geography and the net" (2001. aug. 11.) Ahogyan az Internet
                                    architektúrája bonyolultabbá válik, megszûnik a világháló földrajzi
                                    elhelyezkedéstõl való tényleges vagy látszólagos függetlensége. A
                                    helyi törvények és kormányzatok szerepe erõsödik. Ami pedig a mobil
                                    telefóniát illeti: növekszik a hely-specifikus információ jelentõsége, s
                                    könnyebbé válik az ilyen információ elérhetõsége.

"Older, wiser, webbier" (2001. jún. 30.): az internet éppenséggel nagy hatást gyakorol a gazdaság
                                                             szférájára, csak éppen ez a hatás nem annyira az új,
                                                             mint inkább a régi cégeknél mutatkozik meg. A végsõ
                                                             haszonélvezõ pedig a fogyasztó lesz...

"Nokia succumbs" (2001. jún. 16.): Ahhoz, hogy a mobil készülékek piaca
                                                       továbbra is bõvüljön, új szolgáltatásokra van szükség.
                                                      A WAP-kísérlet nem volt sikeres; viszont a “GSM Association”,
                                                      az iparág szabvány-meghatározó testülete által jún. 13-án
                                                      meghirdetett “M-Service Initiative” értelmében a GPRS telefonokon
                                                      át hozzáférhetõvé váló grafikus és más multimédia tartalmak
                                                      remélhetõleg megfelelõ vonzerõt jelentenek majd addig is, amíg
                                                      - néhány év múlva - megjelennek a harmadik generációs (3G)
                                                      készülékek és szolgáltatások.

"The freewheeling culture of the Internet could be on the way out" (2001. jún. 2.): Az internet
                                                             és a mobil telefónia konvergenciája hozzájárulhat a
                                                             világháló anarchikusabb vonásainak visszaszorulásához.

The Economist Technology Quarterly, March 2001 (melléklet a lap 2001. márc. 24-i számában):

The shape of phones to come
Power to the telephone masses
Upgrading the Internet
 Utolsó frissítés: 2003. jún. 13.