Címdokumentumok térképe |
||
áruszállítás csőpostával –
A bochumi Ruhr Egyetem kutatói öt év óta dolgoznak egy új, földalatti áruszállítási rendszer kidolgozásán. Nyár végén kezdődnek a próbapályán az első tesztelési kísérletek. A CargoCap elnevezésű rendszer alapja a föld alatt 5-6 méterrel kiépítendő 1,6 m átmérőjű csőhálózat, amely a Ruhr-vidék városait kötné össze. A tervek szerint a csövekben keskenynyomtávú vágányon 3,5 m hosszú, két szabványos raklapon 2000 kg hasznos terhet szállító kocsik gördülnének egymás mögött 36 km/h sebességgel. A »kapszulák« mozgása a nap 24 órájában folyamatos. Mind a be- és kipakolás, mind a kocsik rendezése, illetve megfelelő helyre irányítása teljesen automatizált. A biztonságos üzemet (például a kocsik közötti 2 méteres távolság tartását) a »fedélzeti« számítógép, az érzékelők és a radarok biztosítják. A CargoCap kiépítése és működtetése mindent egybe véve kifizetődőnek tűnik, mert a szükséges alagutak elkészítése nem igényel nagyobb anyagi-műszaki felkészültséget, mint egy szennyvízcsatornáé, továbbá a szállítás folyamatos, nem zavarja a felszíni közlekedést, nem okoz zaj- és légszennyezést, és tehermentesíti a közutakat. A németországi úthálózat, amelynek 11 %-a naponta gyakorlatilag parkolóvá válik, amúgy is a végletekig túlterhelt; az ebből eredő kár évi 100 milliárd euro.
|
Összeállította: Lukácsi Béla Utolsó frissítés: 2005. június 10. © 2005 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |