|   | 
		szép – (görög: kalosz) a művészetről való gondolkodás meghatározó 
			fogalma. A görög kezdeteknél még nem különült el attól, ami igaz, jó, 
			hasznos, és végső soron harmonikusan elrendezett, a modernitás azonban már 
			gyanúval illeti. A szép lényegesen különböző elgondolása az, ha a dolgokban, vagy az 
			ábrázoltban benne rejlőnek gondoljuk, amit képesek vagyunk megismerni (objektív felfogás), 
			vagy pedig az észlelőben kiváltott érzületnek tekintjük (szubjektív felfogás). A szép 
			valami megnyilvánulóban teljesedik be, és azt a maga tökéletességében engedi megmutatkozni, 
			azaz túlemel valami olyanhoz, ami benne és általa teljes módon van. A szép és annak mértékadó 
			jellege már a kezdetekben összekapcsolódott azzal, ami teljességgel betölti célját és helyes, 
			azaz etikai vonzata volt. Ez a hagyomány egészen a 18. századig eleven, jóllehet Kant az angol 
			hagyományhoz (Shaftesbury, Burke) is kapcsolódva az ízlésítélet szubjektív jellegéről 
			szólt, ami azonban mégis igényt tart az általánosságra. Kantnál a szép már nem korlátozódik a 
			természet után, vagy a természeti szép fogalmára, mint ahogy nem is kapcsolódik a 
			tökéletességhez, ilyen jellegű értelme elavulttá válik. A szép ontológiai értelmezése még 
			visszatér a 20. századi elméletekben (H. Kuhn, E. Grassi, H.-G. Gadamer). A szép lényeges 
			ellenfogalmaként jelenik meg a fenséges (J. F. Lyotard).  | 
		Összeállította:  Bacsó Béla 
		Utolsó frissítés:  2003. október 15. 
		© 2003 MTA |