![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
információ – Megkülönböztetjük 
az információ matematikai és szemantikai – vagy tágabban: társadalomtudományi – 
elméletét. Előbbinek diadalútja Shannon és Weaver The Mathematical Theory of Communication c. könyvének 
1949-es megjelenésével kezdődött. A matematikai információelmélet valamely adott eseményhez kötődő információ 
mennyiségét az esemény nyomán bekövetkező bizonytalanság-csökkenés mértékével azonosítja. Az információ 
társadalomtudományi kérdésfeltevését jól vezetik be a költő T. S. Eliot sorai az 1930-as évekből: »hol a 
bölcsesség, amit elvesztettünk a tudásban; hol a tudás, amit elvesztettünk az információban?« A tudást 
összefüggéseiben tekintett információként határozhatjuk meg, amiként a bölcsesség sem más, mint az 
életegész összefüggésébe illesztett tudás. Megjegyzendő, hogy az »információ« eredetileg – az 
antikvitásban – korántsem nélkülözte az emelkedettebb konnotációkat: az informare latin szó, amely 
eredetileg az anyag – kő, fa, bőr, stb. – formálására utalt, idővel a »kiképez«, »tanít«, »képzetet alkot« 
értelmeket is felvette; az újlatin nyelvekben azonban kezdettől fogva a csupán partikuláris tudás jelentését hordozta: 
információval bírni annyit tett, mint részadatokat – egymással akár össze sem kapcsolódó 
részadatokat – tudni.  | 
		Összeállította:  Nyíri Kristóf Utolsó frissítés: 2004. április 3. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |