![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
		![]() ![]()  | 
		polgári dráma és színház – A 18. sz. 
színházi kultúráját a színház »irodalmisasítását« elindító polgári szomorújáték, illetve (különösen német 
nyelvterületen) a nemzeti színjátszás és a professzionális színészi munka intézményes lehetőségeinek és esztétikai 
alapjainak megteremtése határozza meg. A magát a tragédiával és a komédiával szemben definiáló műfaj 
(pl. Diderot, Le Fils naturel 1757; Lessing, Emilia Galotti 1772; Lenz,  A nevelő 1774; Schiller, Ármány és szerelem 1784) a 
mind meghatározóbb gazdasági hatalommal bíró polgárság önképének erkölcsi dimenzióját tematizálta. A morális 
önidentifikáció a nézőtéren kezdetben heves érzelmi azonosulásban, később pedig a színészi alakítás mikéntjére 
irányuló figyelem erősödésében és ennek egyre pontosabb – a nagy számban alakuló színházi lapokban is 
olvasható – verbalizálásában fejeződik ki. A most születő és jelentős hatástörténettel bíró polgári 
illúziószínházban a színészi test jelek összességéve (szöveggé) szerveződik, és olvasása során érzelmileg tudunk 
azonosulni a hangsúlyozottan monde réel részét képező dramatikus alakkal. 
Az imitatio naturae »módját« és »tárgyát« – »a 
látszat igazsága« (Diderot), »magasabb valóság«, »második természet« 
(Goethe), »a természet totalitása« (Schiller) – mindenekelőtt a színház nevelő funkciójában 
testet öltő modernista hit választja el a századforduló színpadi naturalizmusától, amelyben a tökéletesség 
programja egyértelmű feszültségbe kerül a megjobbíthatatlanság tudatával.  | 
		Összeállította:  Kiss Gabriella Utolsó frissítés: 2004. április 1. © 2004 MTA  | 
	
| Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |