Címdokumentumok térképe |
||
|
polgári dráma és színház – A 18. sz.
színházi kultúráját a színház »irodalmisasítását« elindító polgári szomorújáték, illetve (különösen német
nyelvterületen) a nemzeti színjátszás és a professzionális színészi munka intézményes lehetőségeinek és esztétikai
alapjainak megteremtése határozza meg. A magát a tragédiával és a komédiával szemben definiáló műfaj
(pl. Diderot, Le Fils naturel 1757; Lessing, Emilia Galotti 1772; Lenz, A nevelő 1774; Schiller, Ármány és szerelem 1784) a
mind meghatározóbb gazdasági hatalommal bíró polgárság önképének erkölcsi dimenzióját tematizálta. A morális
önidentifikáció a nézőtéren kezdetben heves érzelmi azonosulásban, később pedig a színészi alakítás mikéntjére
irányuló figyelem erősödésében és ennek egyre pontosabb – a nagy számban alakuló színházi lapokban is
olvasható – verbalizálásában fejeződik ki. A most születő és jelentős hatástörténettel bíró polgári
illúziószínházban a színészi test jelek összességéve (szöveggé) szerveződik, és olvasása során érzelmileg tudunk
azonosulni a hangsúlyozottan monde réel részét képező dramatikus alakkal.
Az imitatio naturae »módját« és »tárgyát« – »a
látszat igazsága« (Diderot), »magasabb valóság«, »második természet«
(Goethe), »a természet totalitása« (Schiller) – mindenekelőtt a színház nevelő funkciójában
testet öltő modernista hit választja el a századforduló színpadi naturalizmusától, amelyben a tökéletesség
programja egyértelmű feszültségbe kerül a megjobbíthatatlanság tudatával. |
Összeállította: Kiss Gabriella Utolsó frissítés: 2004. április 1. © 2004 MTA |
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |