![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
nyelvelsajátítás – Az 
a folyamat, amelynek során anyanyelvünk birtokunkba kerül, spontán, erőfeszítés nélkül, formális tanítás 
nélkül (szemben az idegen nyelv megtanulásával, amely fáradságos és tudatos tanulást igényel). A nyelvelsajátítás 
kutatásának központi kérdése, hogy mekkora a veleszületett képességek és a környezeti tényezők szerepe a 
folyamatban, hogy valóban hagyományos értelemben vett nyelvtani szabályokat tanul-e a gyerek, ill. hogy mennyire 
sajátosan a nyelvelsajátításra jellemzőek az azt vezérlő tanulási mechanizmusok. Az innátista elméletek szerint a 
gyerek olyan speciális képességekkel, tudással születik, amelyek lehetővé teszik számára bármelyik nyelv gyors 
elsajátítását, Chomsky elképzelése szerint ez a tudás nagyon gazdag: bizonyos nyelvtani elveket vagy szabályokat 
tömörítő »Nyelvelsajátító Eszköz« formájában létezik már születéskor. Az általános tanulási 
mechanizmusok mellett érvelők az utánzás, gyakorlás és a megerősítés, az általános tanulási mechanizmusok 
szerepét hangsúlyozták a nyelvtani szabályok kialakulásában is, Piaget és követői pedig azt emelik ki, hogy a nyelv 
fejlődése a gondolkodás kategóriáinak és stratégiáinak fejlődésére épül. Tomasello szerint a kulturális tanulás 
általános mechanizmusa lehet a legfőbb hajtóereje a nyelvelsajátításnak is. Ő a kognitív előfutárokon túl a szociális 
meghatározottságot hangsúlyozza: szerinte a kommunikatív szándék olvasására épülő utánzás a struktúra- és 
analógiaképzés és kombináció képességével kiegészülve valószínűbb magyarázat a nyelvelsajátítás menetére.  | 
		Összeállította:  Lukács Ágnes Utolsó frissítés: 2004. január 2. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |