Címdokumentumok térképe |
||
nyelvelsajátítás – Az
a folyamat, amelynek során anyanyelvünk birtokunkba kerül, spontán, erőfeszítés nélkül, formális tanítás
nélkül (szemben az idegen nyelv megtanulásával, amely fáradságos és tudatos tanulást igényel). A nyelvelsajátítás
kutatásának központi kérdése, hogy mekkora a veleszületett képességek és a környezeti tényezők szerepe a
folyamatban, hogy valóban hagyományos értelemben vett nyelvtani szabályokat tanul-e a gyerek, ill. hogy mennyire
sajátosan a nyelvelsajátításra jellemzőek az azt vezérlő tanulási mechanizmusok. Az innátista elméletek szerint a
gyerek olyan speciális képességekkel, tudással születik, amelyek lehetővé teszik számára bármelyik nyelv gyors
elsajátítását, Chomsky elképzelése szerint ez a tudás nagyon gazdag: bizonyos nyelvtani elveket vagy szabályokat
tömörítő »Nyelvelsajátító Eszköz« formájában létezik már születéskor. Az általános tanulási
mechanizmusok mellett érvelők az utánzás, gyakorlás és a megerősítés, az általános tanulási mechanizmusok
szerepét hangsúlyozták a nyelvtani szabályok kialakulásában is, Piaget és követői pedig azt emelik ki, hogy a nyelv
fejlődése a gondolkodás kategóriáinak és stratégiáinak fejlődésére épül. Tomasello szerint a kulturális tanulás
általános mechanizmusa lehet a legfőbb hajtóereje a nyelvelsajátításnak is. Ő a kognitív előfutárokon túl a szociális
meghatározottságot hangsúlyozza: szerinte a kommunikatív szándék olvasására épülő utánzás a struktúra- és
analógiaképzés és kombináció képességével kiegészülve valószínűbb magyarázat a nyelvelsajátítás menetére. |
Összeállította: Lukács Ágnes Utolsó frissítés: 2004. január 2. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |