Címdokumentumok térképe |
||
szavatosság, jótállás –
A szavatosság és a jótállás (más néven garancia) a fogyasztói érdekek jogérvényesítésére
vonatkozó, de a legtöbb ember számára összemosódó kifejezések, amelyek azonban tartalmukban
lényegesen különböznek. – A jótállás azt jelenti, hogy a kereskedő, gyártó garantálja, hogy
bizonyos időtartamon belül a termék kifogástalanul fog működni, és ez alól a felelősség alól csak
akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy a vevő rendeltetésellenesen használta a terméket.
Jótállás csak bizonyos, jogszabályban meghatározott áruk és szolgáltatások körére vonatkozik. A
jótállás azért kedvezőbb a vásárlónak, mint a szavatosság, mert reklamáció esetén nem kell
bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában. – Szavatossággal az eladó azért vállal
felelősséget, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejtett
hibája, amely csak később fog kiderülni. Szavatosság keretében nem a kereskedőnek, hanem a
vevőnek kell bizonyítania, hogy ő vétlen a meghibásodásban, az már eladáskor benne volt az
áruban, de az átadáskor, a szerződés teljesítésekor még nem lehetett észlelni azt. Akkor válik
jelentőssé a szavatosság, ha a jótállási idő már letelt, hiszen a rejtett hiba későbbi
jelentkezésekor a szavatosság még él. - Az érdekérvényesítésben segíthet a Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség (www.fvf.hu) illetve az Országos Fogyasztóvédelmi Felügyelet (www.ofe.hu). |
Összeállította: Köves István Utolsó frissítés: 2003. november 7. © 2003. MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |