![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
szavatosság, jótállás – 
			A szavatosság és a jótállás (más néven garancia) a fogyasztói érdekek jogérvényesítésére 
			vonatkozó, de a legtöbb ember számára összemosódó kifejezések, amelyek azonban tartalmukban 
			lényegesen különböznek. – A jótállás azt jelenti, hogy a kereskedő, gyártó garantálja, hogy 
			bizonyos időtartamon belül a termék kifogástalanul fog működni, és ez alól a felelősség alól csak 
			akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy a vevő rendeltetésellenesen használta a terméket. 
			Jótállás csak bizonyos, jogszabályban meghatározott áruk és szolgáltatások körére vonatkozik. A 
			jótállás azért kedvezőbb a vásárlónak, mint a szavatosság, mert reklamáció esetén nem kell 
			bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában. – Szavatossággal az eladó azért vállal 
			felelősséget, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejtett 
			hibája, amely csak később fog kiderülni. Szavatosság keretében nem a kereskedőnek, hanem a 
			vevőnek kell bizonyítania, hogy ő vétlen a meghibásodásban, az már eladáskor benne volt az 
			áruban, de az átadáskor, a szerződés teljesítésekor még nem lehetett észlelni azt. Akkor válik 
			jelentőssé a szavatosság, ha a jótállási idő már letelt, hiszen a rejtett hiba későbbi 
			jelentkezésekor a szavatosság még él. - Az érdekérvényesítésben segíthet a Fogyasztóvédelmi 
			Főfelügyelőség (www.fvf.hu) illetve az Országos Fogyasztóvédelmi Felügyelet (www.ofe.hu).  | 
		Összeállította:  Köves István Utolsó frissítés: 2003. november 7. © 2003. MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |