Címdokumentumok térképe |
||
téli vezetéstechnika –
Télen az indulás előtt feltétlenül le kell kaparni az ablakokról a jeget és a havat.
Elengedhetetlen a párátlanítás is, ezért a szélvédőtisztítás idején járatni kell a motort. Ez azért
is hasznos, mert így induláskor már meleg az utastér, s nem kell viselni a vezetést akadályozó
kabátot és a kilátásban esetleg zavaró sapkát. Hidegben még akkor is kerülni kell a hirtelen
fékezést vagy kormányzást, ha autónkon téliabroncs van. Ha
blokkolnak a kerekek, nő a féktávolság és irányíthatatlanná válik az autó. Ha nincs blokkolásgátló
rendszer (ABS) a kocsiban, a sofőrnek pumpáló mozdulattal kell a féket használnia: amikor a kerekek
megcsúsznak, vissza kell engedni kissé a pedált. A blokkolásgátló ezt elvégzi a vezető helyett, de
a fékút így is hosszabb, mint száraz, meleg időben. Egyre több autóban van menetstabilizáló
rendszer: ez ugyan csökkenti a megpördülés kockázatát, de nem jelent teljes biztonságot. Ha a kocsi
fara megcsúszik, akkor a kitöréssel megegyező irányú ellenkormányzással kell korrigálni. Ha a kocsi
orra csúszik a kanyar külső íve felé, akkor fékezés nélkül, gázelvétellel kell javítani. A téli
vezetéstechnikát hazai oktatóközpontokban – Mogyoródon és Budapesten (ld. »Kapcsok a világháló
felé«) is lehet tanulni. Érdemes minden évben, az első hó idején, egy biztonságos területen autós
csúszkálással felidézni a téli vezetés fogásait. |
Összeállította: Boda András Utolsó frissítés: 2003. november 26. © 2003. MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |