![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
téli vezetéstechnika – 
			Télen az indulás előtt feltétlenül le kell kaparni az ablakokról a jeget és a havat. 
			Elengedhetetlen a párátlanítás is, ezért a szélvédőtisztítás idején járatni kell a motort. Ez azért 
			is hasznos, mert így induláskor már meleg az utastér, s nem kell viselni a vezetést akadályozó 
			kabátot és a kilátásban esetleg zavaró sapkát. Hidegben még akkor is kerülni kell a hirtelen 
			fékezést vagy kormányzást, ha autónkon téliabroncs van. Ha 
			blokkolnak a kerekek, nő a féktávolság és irányíthatatlanná válik az autó. Ha nincs blokkolásgátló 
			rendszer (ABS) a kocsiban, a sofőrnek pumpáló mozdulattal kell a féket használnia: amikor a kerekek 
			megcsúsznak, vissza kell engedni kissé a pedált. A blokkolásgátló ezt elvégzi a vezető helyett, de 
			a fékút így is hosszabb, mint száraz, meleg időben. Egyre több autóban van menetstabilizáló 
			rendszer: ez ugyan csökkenti a megpördülés kockázatát, de nem jelent teljes biztonságot. Ha a kocsi 
			fara megcsúszik, akkor a kitöréssel megegyező irányú ellenkormányzással kell korrigálni. Ha a kocsi 
			orra csúszik a kanyar külső íve felé, akkor fékezés nélkül, gázelvétellel kell javítani. A téli 
			vezetéstechnikát hazai oktatóközpontokban – Mogyoródon és Budapesten (ld. »Kapcsok a világháló 
			felé«) is lehet tanulni. Érdemes minden évben, az első hó idején, egy biztonságos területen autós 
			csúszkálással felidézni a téli vezetés fogásait.  | 
		Összeállította:  Boda András Utolsó frissítés: 2003. november 26. © 2003. MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |