Könyvünk elsõ kiadása 1974-ben jelent meg. A kézirat 1973 végén került nyomdába - ama párthatározat évében, amely kiváló filozófusokat és szociológusokat számûzött elõbb a szakmai közéletbõl, majd az országból is. A megindult reformfolyamatot azonban nem lehetett visszafordítani, s e folyamat egyik fontos szellemi mûhelye, a Kossuth Kiadó filozófiai szerkesztõsége - vezetõjének, Szigeti Katalinnak ma is hálával tartozunk - többek közt e könyv kiadásával is demonstrálni kívánta, hogy a reformmunka folytatódik.
Ha ma írnánk meg ezt a könyvet, sokmindent másként írnánk meg; de nem mindent írnánk meg másként. Ma is ragaszkodnánk azokhoz az elvekhez, hogy a filozófiatörténet fordulópontjai nem magából a filozófiából, hanem filozófián kívüli tényezõkbõl érthetõk meg; hogy a filozófiatörténeti rekonstrukció nemcsak filozófiafölfogást, hanem általános történelemfölfogást is elõföltételez; s hogy a történelem menetében az anyagi eszközök termelése történetének - a technológia történetének - meghatározó szerepe van. A történelem menetének vázlatából ma alighanem elhagynánk a legkezdetibb kezdetekre, az emberréválás történetére vonatkozó hipotéziseket; de ahhoz az elvhez, hogy a tudatosság kialakulása csakis a tudatosság külsõ struktúráinak történeti kialakulásából érthetõ meg, ma is ragaszkodnánk.
Ám filozófiafölfogásunkban ma jóval nagyobb hangsúlyt helyeznénk a filozófia aktív, fogalmi-újító szerepére, s tüzetesebben kutatnánk azokat a folyamatokat, amelyek során a filozófia valamiképpen történelemformáló tényezõnek bizonyult. Általános történelemfölfogásunkban vezérfonalunkat ma sok szálból, a régebbi és újabb liberális és újkonzervatív elméletekbõl, Tocqueville-bõl, Hayekból, Daniel Bellbõl, Gellnerbõl - és persze Marxból is fonnánk. A technológiák determináló hatásait nyomon követve ma sokkal erõsebben törekednénk annak megmutatására, hogy valamely új technológia befogadása meghatározott társadalmi környezetet elõföltételez. Néhány esztendõ óta Lendvai az egyes civilizációk, kultúrkörök és régiók általános természeti és társadalmi-technikai meghatározottságaival és kultúrát-filozófiát is befolyásoló viszonylatrendszereivel foglalkozik. Nyíri viszont a különbözõ szintû és jellegû technológiák közül a történetileg egymásra következõ s egymásra torlódó kommunikációs technológiák - az elsõdleges szóbeliség, az írás és kivált az alfabetikus írás, a könyvnyomtatás, az elektronikus kommunikáció - determináló hatásait állítja elõtérbe: a kommunikációs technológiák a gondolkodásnak közvetlen formálói, s nem csupán közvetett meghatározói.
A kommunikációs technológiák
elõtérbe állítása - Hajnal István,
Walter J. Ong és Eric Havelock nyomán - reményeink
szerint új filozófiatörténeti paradigma kidolgozásához
vezethet el. Az új paradigma az úgymond keleti filozófiákat
a még kezdetleges - szóbeli hagyományozásba
ágyazott - írásbeliség, illetve a nem-alfabetikus
írásbeliség sugallataival hozza összefüggésbe;
a görög filozófia kialakulását s a Nyugat
filozófiáját viszont éppenséggel az
alfabetikus írás általánossá válásával.
Az új paradigma jelesül annak vizsgálatára sarkall,
hogy miképpen érthetõk meg a homéroszi szövegek
a szóbeliség korának tudásmegõrzõ
közegeként; Hésziodosz suta-következetlen érvei
a leírt szó elsõ meglétének jeleként;
a preszokratikus filozófia bizonyos elemei a szóbeliségrõl
az írásbeliségre való áttérés
nyelvi vetületeként; a szofisták az írásbeliség-hordozta
felvilágosodás képviselõiként; Platón
ideatana a mélyen interiorizált írásbeliség
- a tudás mint látvány - fogalmi következményeként;
az arisztotelészi szövegek kollektív írásokként,
ti. a peripatetikus iskola egymást követõ nemzedékei
munkájaként; a hellénizmus filozófiájának
énközpontúsága a könyvek és könyvtárak
megsokasodásának eredményeképp, ti. a könyvek
világában immár önállóan tájékozódni
képes individuális olvasó tükreként; a
korai kommentárirodalom a textusok ritkaságára és
állandó romlására adott megoldáskísérletként;
a középkori realizmus annak a szójelentést-tárgyiasító
lelki beállítottságnak folyományaként,
amelyet a kéziratok rekonstruálására-megõrzésére-fordítására
irányuló munkálkodás sugallt; a reneszánsz
individualitás-fogalma s másfelõl az újkori
tudomány a könyvnyomtatás kialakulásának
- az azonos-változatlan szövegek, az autentikus életrajzok,
képmások és adatok korlátlan sokszorosíthatóságának
- következményeként; a Descartes-Locke-Kant féle
szemlélet a kiteljesedett könyvnyomtatás - az ismeretnek
adott, rögzített, a szövegek terében fölkereshetõ
tartalomként való megélése - lecsapódásaképp;
a Rousseau-i és Herder-i lázadás a nyomasztóvá
lett írásbeliség által kiváltott reakcióként;
a hegeli világszellem története az egyéni és
kollektív tudatnak a kommunikáció közege változásaival
együtt változó története visszfényeként;
a posztmodern filozófia - Nietzsche-tõl Heideggerig, Wittgensteinig
és tovább - az elektromos-elektronikus kommunikáció
hordozta másodlagos szóbeliség fogalmi kifejezõdéseként.
Ebben a paradigmában a polgári filozófia fogalom
csak viszonylagosan õrzi meg értelmét - nemcsak a
kommunista utópia filozófiájával szembeállított
fogalomként, de az újkorra jellemzõ gondolati struktúrákat
összefoglaló fogalomként is. Az "egydimenziós
filozófia" jelensége - az objektív "külsõ"
és a szubjektív "belsõ" dimenzió kettõsségének
megszûnése - mögött pedig nem pusztán a társadalmi-gazdasági,
mint sokkal inkább a kommunikációs viszonyok megváltozását
kell megpillantanunk. Az új kiadás alapjául az elsõ
kiadás szövegét választottuk a késõbbi,
javított kiadásokkal szemben, mivel úgy látjuk,
hogy e kiadás szövegének megformálása
tükrözte a legerõteljesebben - némely nyilvánvaló
naivitása dacára - akkori szándékainkat. A
sajtóhibákat és elírásokat azonban természetesen
kijavítottuk.
Budapest, 1995. október