IV. Metafizikai rendszerek
A németalföldi, angol és kisebb
mértékben a francia kereskedõtõke fokról
fokra behatolt a termelés szférájába és
ott manufaktúrákat hozott létre. A manufaktúrában
többé nem a céhek mestermunkáit termelték,
nem a termék mûvessége, hanem hasznossága számított,
mégpedig termelõje számára elsõsorban
a kicserélhetõség szempontjából való
hasznossága. A termelést ésszerûen kellett megszervezni:
„racionálisan" és „logikusan". A racionális kalkuláció,
az észnek való megfelelés, a racionalizmus
elve hatja most át az élet minden területét.
Megjelenik a vallásban az egzakt, tudományos gondolkodás
megszületésében és a filozófia új
módszerében is. Galilei és Newton, a geometria és
a mechanika válnak az új filozófia példaképévé:
Spinoza még etikáját is „ordine geometrico demonstrata"
(geometriai módon bizonyítva), dedukció révén,
az általános elvekbõl az egyesre következtetve,
vezeti le. Az új világban, melynek vas-szükségszerûséggel
ható törvényei valamiféle örök rendre
látszanak utalni a felszín irracionális káosza
mögött, az új filozófia metafizikai rendszerei
megszállott módszerességgel keresnek valami -- a tudomány
világához hasonló -- harmóniát.
1. DESCARTES
René Descartes (latinosan Cartesius,
1596--1650) filozófiájában a szkeptikus kétely
csak módszerbeli eszköz a megismerés tökéletesen
biztos alapjainak felkeresésére, a világ pedig az
értelem elvei által olyannyira áthatott, hogy abban
otthonosan létezhetünk, jóllehet, mint Descartes írja,
csakis gondolataink vannak egészen hatalmunkban. Mindenben kételkedhetünk:
csak önmagunkról, és önmagunkról is csak
mint gondolkodó szubsztanciáról vannak közvetlenül
bizonyos ismereteink. Ám Descartes megmutatja, hogy az anyagi-testi
világ a gondolkodó szubsztancia (res cogitans) számára
végül is nem idegen. Az anyag lényege a kiterjedtség;
a fizikai viszonyok, Descartes szerint, végsõ elemzésben
geometriai viszonyokra vezethetõk vissza: a matematikus és
fizikus Descartes az anyagi világ minõségi sokféleségét
egyetlen minõségre, a kiterjedtségre gondolja visszavezethetni,
a fizikai viszonyokat geometriai viszonyokban oldja fel, s ezzel a matematikai
világmegértés és végül a matematikailag
megalapozott morál elõl minden akadályt eltávolít.
Az anyagot a matematikai gondolkodás korlátlanul átjárhatja,
a kiterjedt szubsztancia, a res extensa a lélektõl,
a gondolkodó szubsztanciától, a res cogitanstól
nem idegen: ily módon, mint Descartes írja, „elég
a lehetõ leghelyesebben gondolkodni, hogy a lehetõ leghelyesebben
cselekedjünk". Az anyag matematizálásával Descartes
az árucsere és különösen a manufakturális
ipar alapelveit metafizikai elvekké teszi. Ahogyan a manufakturális
munkamegosztás a legkülönbözõbb munkafolyamatokat
egyszerû mûveletek sorozatává bontja fel, úgy
bontja fel Descartes vizsgálódásainak „minden nehezebb
kérdését annyi részre ..., ahányra csak
lehet, és a legjobb megoldás szempontjából
szükség van"; ahogyan az egyszerû mûveletek pusztán
mennyiségileg, az elvégzésükhöz szükséges
idõvel jellemezhetõk, vagy ahogyan a különbözõ
használati értékû áruk egyetlen, mennyiségileg
jellemezhetõ szubsztancia, a csereérték megnyilvánulásai:
úgy válik az anyag egyetlen dimenzió, a kiterjedtség
mennyiségileg megragadható formájává.
A társadalmi érintkezés matematizálódása
a matematizáló gondolkodás természetesnek,
a matematikai igazságokat kétségbevonhatatlanul bizonyosnak
tünteti fel. A matematikai igazságok, mint Descartes mondja,
tisztán és világosan, clare et distincte beláthatók,
és amit tisztán és világosan belátunk,
azt nem illetheti kétely: hiszen ítélõképességünket
Istentõl kaptuk és Isten nem akarhatja, hogy e képesség
még helyesen alkalmazva is minduntalan tévedésekhez
vezessen. Hogy Isten létezik, ez Descartes számára
nem magától értetõdõ; és az istenbizonyíték
kiindulópontjául nem a külsõ természet
valamiféle harmóniája szolgál, hanem -- mint
Anselmusnál -- Isten ideája. Pusztán azáltal,
írja Descartes, hogy én létezem, és
hogy magamban egy legtökéletesebb lény, azaz Isten ideáját
hordozom, világos, hogy Isten létezik; ám az Én
megléte maga is bizonyításra szorul. Ami az utóbbit
illeti, ez a bizonyítás kétségkívül
Descartes filozófiájának leghíresebb eleme.
Logikai fogyatékosságaira már a kortársak rámutattak,
de az érdekes persze nem annyira maga a bizonyítás,
mint inkább annak elõfeltevései. „Elhatároztam
-- írja Descartes --, hogy felteszem: mindazok a dolgok, amelyek
valaha is bejutottak elmémbe, nem igazabbak, mint álmaim
csaló képei. De csakhamar láttam, hogy mialatt így
mindent hamisnak akartam felfogni, szükségképpen kell,
hogy én, aki ezt gondolom, legyek valami. S mivel észrevettem,
hogy ez az igazság: gondolkodom, tehát vagyok, olyan
szilárd és olyan biztos, hogy a szkeptikusok legtúlzóbb
feltevései sem képesek azt megingatni, azért úgy
gondoltam, hogy aggály nélkül elfogadhatom a filozófia
amaz elsõ elvének, amelyet kerestem." A társadalomtól,
melynek életét éli, melynek nyelvét beszéli,
melynek gondolatait gondolja, az egyén a polgári viszonyok
közepette olyannyira elidegenedett, hogy a külvilág létezése
és nevezetesen a többi ember létezése filozófiai
problémává lehet; és az egyén oly tehetetlen,
hogy még önmaga létezésében is kételkednie
kell, s csupán mint végletesen passzív, pusztán
szemlélõdõ lény, mint gondolkodó
lehet bizonyos önmagában. Tiszta és világos ideákat
a szemléletbõl egyáltalán nem nyerhetünk:
legfontosabb és biztos ideáink, Descartes szerint, velünkszületettek.
(Szûkebb ismeretfilozófiai jelentésben, a descartes-i
„racionalizmus" éppen az ideák velünkszületettségének
feltételezését jelenti.) A szubjektum a világgal
nincsen közvetlen, érzéki kapcsolatban; a világot
gondolatilag ragadja meg, úgy, hogy annak meglétére
és mivoltára az önnönmagában észlelt
ideák, illetve felszínes érzéki benyomások
alapján következtet. Amikor pl. egy darab viaszt tekintünk,
könnyen azt hihetnõk, mondja Descartes, hogy pillantásunk
a viaszt magát veszi észre. A köznyelv, a mindennapi
szóhasználat vezet itt félre bennünket. „Tudniillik
azt mondjuk: magát a viaszt látjuk, ha ott van, nem pedig:
a szín és az alak alapján úgy ítélünk,
hogy ott van. És ebbõl legszívesebben mindjárt
arra következtetnék, hogy tehát a viaszt a szem pillantása
és nem egyedül az értelem belátása által
ismerjük meg. De ekkor, véletlenül -- folytatja Descartes,
s fejtegetése itt árulkodóan érdekes fordulatot
vesz -- ablakomon át embereket látok az utcán menni,
akikrõl ugyancsak, pontosan mint a viaszról, azt szoktam
mondani: látom õket, holott semmit sem látok, csak
kalapokat és ruhákat, melyek alatt gépek is rejtõzhetnének!"
Embertársaim persze nem gépek; ám ez nem közvetlenül
nyilvánvaló, ehhez a felismeréshez csak isten vezette
gondolkodásom segít hozzá. Ha az emberben nem lakna
lélek, éppoly gép lenne, mint az állatok: „ezek
a mûködések (lélegzés, táplálkozás,
érzékelés stb.) ebben a gépezetben (szervezetben)
csupán a szervrendszernek természetes következményei,
egészen úgy, mint az órának, vagy bármely
más kerékrendszernek a mozgása".
2. PRO ÉS KONTRA DESCARTES:
SPINOZA, LEIBNIZ
Descartes filozófiájában együtt van egy idealista metafizika és egy mechanikus materialista fizika. Filozófiáját a következetesebb idealizmus irányába vitte tovább az okkazionalizmus irányzata (Arnold Geulincx, 1624--1669 és Nicolas de Malebrache, 1638--1715), mely szerint a test és lélek kapcsolatát minden egyes alkalommal (occasion) isten szabályozza; valamint a misztikus-irracionális Blaise Pascal (1623--1662), aki eleinte ugyan természettudománnyal foglalkozott, késõbb azonban ráébredt, hogy a filozófia istene elvont eszme csupán; a „szeretet" istenét (a protestantizmushoz erõsen közelítõ katolikus áramlat, a janzenizmus szellemében) saját szubjektivitásunkban kell keresni. Pierre Gassendi (1592--1655) viszont épp eme elvont istenben lát biztosítékot -- epikureus hatásra -- a természet, az atomok mozgásának öntörvényûségére. Gassendival együtt Thomas Hobbes (1588--1679) vitatta leghevesebben Descartes idealizmusát. Hobbesnál csak testek léteznek: természetes és mesterséges (vagyis az ember által alkotott) testek. Ezek közül legfontosabb az állam. Az államot az emberek egy „társadalmi szerzõdés" keretében hozták létre: ha nem léteznék, a természetes állapot, a „bellum omnium contra omnes" (mindenki harca mindenki ellen) állapota következnék be. Mert az ember egoista, természete az önzõ érdek, „homo homini lupus" (ember embernek farkasa). A természeti állapot káoszába csupán az értelem képes rendet vinni: Hobbes harcos antiklerikális és ateista volt.
Az újkori metafizika kiteljesedését Spinoza (1632--1677) és Leibniz (1646--1716) filozófiája jelenti. A szubsztancia problematikája náluk a legkidolgozottabb: felfogásuk két, egymást kiegészítõ ellentétes pólust képez, habár a végsõ szubsztancia mindkettõjüknél, formálisan, azonos. -- Spinoza szubsztanciája: isten vagy a természet (Deus sive natura), mely egyetlen és nem lehet teremtett, hiszen a szubsztancia éppen az, ami önmagának oka (causa sui). Ennek a szubsztanciának végtelen sok attribútuma (lényegétõl elválaszthatatlan tulajdonsága) van, habár mi csupán kettõt ismerünk: a kiterjedést és a gondolkodást. Az emberben a két attribútum együtt nyilvánul meg, mégpedig a pszichofizikai paralelizmus elve szerint: „a képzetek rendje és kapcsolata ugyanaz, mint a dolgok rendje és kapcsolata". A szubsztancia modus-ainak (lényegétõl elválasztható tulajdonságainak) száma is végtelen: ilyen pl. a mozgás. A világban minden szükségszerû, ez magára istenre is vonatkozik: „Minden, amit úgy fogunk fel, hogy isten hatalmában van, szükségszerû." A szabadság: a fölismert szükségszerûség, a szenvedélyeink fölötti uralom. A politikában a demokrácia, az erkölcsben a szubsztanciával való teljes azonosulás, „isten értelmi szeretete" (amor Dei intellectualis) testesíti meg a szabadságot és az erényt, s ezzel együtt a boldogságot: mert a boldogság nem az erény jutalma, az maga az erény. Élete megfelelt filozófiájának: a zsidó egyházból kiátkozott Spinoza erkölcsi függetlenségét lemondással és áldozatokkal vívta ki. -- Leibniz szubsztanciája nem az Egy, hanem a Sok, a végtelenül sok „monás". A monászok, melyeket isten teremtett, akarattal és tevékenységgel bíró atomok: „a tevékenység a szubsztancia lényegéhez tartozik". Minden monász egy kis univerzum („nincs ablaka" a másikra), a mindenség élõ tükre, tevékeny és szabad, a tökéletességre tör. Természet és lélek, anyag és szellem -- isten, a „legfõbb monász" kivételével -- mindenben együtt van, természetesen az emberben is: itt mint két elõre jól beállított óra, párhuzamosan mûködnek, az „eleve tételezett harmónia" (harmonia prestabilita) elvének megfelelõen. A helyes életben megvalósul a teremtés végsõ célja: világunk „a lehetséges világok legjobbika". A matematikus és polihisztor Leibniz a hannoveri uralkodóház szolgálatában állt, a Berlini Tudományos Akadémia megalapítója és elsõ elnöke volt.
Spinoza és Leibniz filozófiájában az új, polgári világ ellentmondásai metafizikai szinten jelennek meg. Spinoza szubsztanciája minden minõséget megszüntet, mindennek végsõ, mozdulatlan alapja, Lebinizé csupa minõség, csupa egyetlenség és mozgás. Spinoza szubsztanciája olyan, mint az ember által teremtett dologi világ végsõ megtestesülése, a tõke, melyben minden különbség már kihunyt: a szubjektum ennek már csupán modusza. Leibniz szubsztanciái a tevékeny szubjektumok; ám Leibniz egyelõre a múlt, a jövõ Spinozát látszik igazolni. A lebinizi filozófia háttérbe szorul, a spinozai filozófia viszont az újkor klasszikus filozófiáinak -- a felvilágosodásnak és a német klasszikus filozófiának -- egyik alapvetõ kiindulópontjává lesz.