Címdokumentumok térképe |
||
űrrepülőgép-tervek –
A NASA még jóval a Columbia katasztrófája előtt elindította az Orbital Space Plane
programot, hogy a jelenlegi űrrepülőgépeknél olcsóbb, jobban kihasználható és megbízhatóbb
űrjárműveket fejlesszenek ki. Dennis Smith, a program vezetője szerint »az új jármű,
amely a célkitűzésnek megfelelően az eddiginél sokkal egyszerűbb lesz,
minden bizonnyal már 2008-ban elindulhat első útjára«. A NASA emellett külön új teherszállító
űreszközök létrehozását is tervezi, vagyis az embert szállító űrrepülőgépek következő generációja
nemcsak egyszerűbb, hanem várhatóan sokkal kisebb is lesz az elődöknél – a legesélyesebbnek
tűnő terv egy mindössze négyszemélyes »űrautó«. Több alapváltozat verseng egymással, az űrkapszulától a hagyományos repülőgéphez hasonló formán át a
lapos testű, hajlított szárnyú kialakításig. Smith szerint azonban csak már kipróbált, bevált
technológiákat alkalmaznak, így – kiküszöbölve a kiforratlanság okozta hibákat –
lesz az új jármű valóban olcsó és megbízható: egy példány majdan a Nemzetközi Űrállomáshoz
állandóan »kikötve« mentőhajóként is szolgálhat. – Az újabban bejelentett
tervek olyan többfunkciós űrhajó (Crew Exploration Vehicle) kifejlesztését célozzák, amely az asztronauták
tényleges irányításával »képes lesz elszakadni a Földtől«, s kutatókat eljuttatni a Nemzetközi
Űrállomáson túl a Holdon létesítendő bázisra (2015), majd a Marsra (2030). – A NASA X-43A jelzésű, szuperszonikus torlósugár-hajtóműves tesztrepülőgépe 2004. március 27-én elérte a hangsebesség hétszeresét: ezzel a technikával elvileg a Föld körüli pályára állításhoz szükséges sebesség is elérhető. |
Összeállította: Bán László Utolsó frissítés: 2004. március 30. © 2003–2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |