![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
»Columbia«-jelentés – 
			Washinghtonban 2003. augusztus 26-án hozták nyilvánosságra az űrrepülőgép-katasztrófa 
			körülményeit vizsgáló testület (Columbia Accident Investigation Board/CAIB) jelentését. A 13 
			független szakértőből álló bizottság által készített dokumentum több pontban súlyosan 
			elmarasztalja a NASA-t, miközben megerősíti: a közvetlen kiváltó ok a start 81-ik másodpercében a 
			külső üzemanyagtartály hőszigetelésének levált darabja volt, amely nekiütközve a bal szárny 
			hővédő pajzsának, azon mintegy 40 centiméteres rést ütött, s a leszállásnál az ezen beáramló 
			forró gázok váltották ki a tragédiát. A legsúlyosabb hiányosságokat a NASA biztonsági és 
			kommunikációs rendszereiben találták a szakértők: a kommunikációs zavarok következtében fontos 
			elektronikus üzenetek, amelyek a különböző szintű irányítókat figyelmeztették a veszélyre – 
			egyszerűen »eltűntek« a rendszerben! Ennek következtében maradt el például az Atlantis 
			űrrepülőgép segítségével indítandó esetleges mentőakció esélyeinek mérlegelése. A bizottság 
			mintegy 30 ajánlást fogalmazott meg – a többi között arról, hogy az űrrepülőgépek kizárólag 
			csak nappal legyenek indíthatóak, több kamera rögzítse a felszállást, és az állandó külső 
			monitorozás érdekében a NASA vegye igénybe a katonai műholdak segítségét is. Végezetül a jelentés 
			egyértelműen az USA emberes űrrepüléseinek folytatása mellett foglal állást: a program a tervek 
			szerint néhány évig még a hagyományos űrrepülőgépekkel, majd a tervezett  
			új űrrepülőgépekkel folytatódhat.  | 
		Összeállította:  Bán László Utolsó frissítés: 2004. augusztus 23. © 2003–2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |