Címdokumentumok térképe |
||
spanyol barokk dráma és színház – A
kb. 1509–1669-ig tartó ún. »Siglo de Oro« (aranykor) dramaturgiai normáját (A
komédiaírás új művészete 1609) is versbe öltő Lope de Vega (1562–1634), illetve Calderón
(1600–1681) köré csoportosuló írók darabjainak barokk jellegét abban lehet megragadni, hogy
követendő, illetve elrettentő példák bemutatásával megerősítik a nézők evilági (vagyis egy
meghatározott, ám éppen elbizonytalanodó társadalmi szerepen alapuló) identitását, illetve előkészítik
őket örök (és egyedül bizonyos) identitásukra. Az immanencia és a transzcendencia közötti feszültség
igen sokszínűen (különböző témákban, műfajokban és szerepekben) és igen magas darabszámban
artikulálódik, amit a színház egyértelmű »divatja« magyaráz. Az ún. corral-színházakban
és az úrnapi játékok színpadán fényes nappal zajló több órás comedia-előadásokat a
tömegszórakozás részének lehet tekinteni, amit a hosszú játékidőn és a telt házakon kívül az is igazol,
hogy az előadásokat a gazdag nemesek és a király is látogatta, akik előtt pedig mesterségesen
világított udvari színházaikban ugyanazok a színészek tartottak rendszeresen magánelőadást. A művek
európai recepciója Lessing (Hamburgi dramaturgia, 1767/1768 –
polgári dráma) és August Wilhelm
von Schlegel (Vorlesungen über dramatische Kunst und Literatur, 1809) elemzéseivel kezdődik,
legjelentősebb állomásának pedig Hugo von Hofmannsthal drámaköltői munkássága tekinthető. |
Összeállította: Kiss Gabriella Utolsó frissítés: 2004. április 1. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |