Címdokumentumok térképe |
||
egyiptomi ábrázolóművészet –
Az egyiptomi ábrázolóművészet részben a hatalmi propaganda eszköze, legtöbb alkotása azonban a túlvilági élettel áll kapcsolatban, s elválaszthatatlan a sír- és a templomépítészettől. Az ábrázolási módot a legnagyobb felületek törvénye jellemzi: az ábrázoltból a lehető legtöbbet kell megmutatni. Ugyanezért a teret is síkokra bontották. Habár az egyiptomiak ismerték a perspektivikus ábrázolást, sőt egyes időszakokban (pl. az Amarna-korban) kísérleteztek is vele, azt a valósággal ellentétesnek tartották. Másik fő jellemvonás a geometrizálás: a képek és szobrok vonalharmóniája kiszámított, a kontúrok erősen hangsúlyozottak és elrendezettek. Az ábrázolt alakot mértani arányok szerint alkották meg, ezeket a szobrászatban és a festészetben egyaránt előrajzolták, amihez négyzethálót és arányjelző segédvonalakat használtak. Ennek megfelelően az egyiptomi művész mesterember, aki ábrázolástípusokat sajátít el. Az egyiptomi kép és szobor maga is típust ábrázol, s ez az elv még a portré esetében is érvényesül. A geometrikus séma hangsúlyozása és a stilizálás az ábrázolóművészetet viszonylag hamar eljuttatta a formai absztrakcióhoz, látványos példái ennek az ún. kockaszobrok. Az egyiptomi művészet szimbolista és formalista, formanyelvét egyfajta hieroglifaszerű ábrázolási mód jellemzi. Ezért e formanyelv alkalmas volt teológiai spekulációk, sőt elvont fogalmak kifejezésére is, erről tanúskodik többek között az újbirodalmi királysírok könyveinek képi jelképrendszere.
|
Összeállította: Farkas Attila Márton Utolsó frissítés: 2004. október 8. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |