PLA – az előzetes tudás felmérése, Prior Learning Assessment: az egész éle­ten át tartó tanulás térhódításával egy időben alakult ki a fejlettebb tanulási kultúrákban, mint az előzetes tanulás által megszerzett tudás meg­ha­tá­ro­zá­sának a módszere. A PLA nem a megszerzett bizonyítványok figye­lem­be­vé­te­lén alapul, hanem a képzés vagy munkatevékenység megkezdéséhez, vagy esetleg a végzettség megszerzéséhez szükséges lényeges tudáselemek elsajátítási szintjét igyekszik felmérni. A felnőttoktatásban a PLA je­len­tő­sé­ge éppen abban van, hogy az eltérő életkorú és tapasztalatokkal rendelkező tanulók, hallgatók számára a ténylegesen elsajátítandó ismeretek körét ké­pes meghatározni. A PLA-felmérés módszere alkalmazkodik a felmérni kívánt tudásterület jellegéhez, legtöbbször standardizált teszt, de lehet projekt-jellegű gyakorlati feladat is. Példa erre az informatikai oktatás és nyelv­ta­nítás kezdetekor alkalmazott felmérés, szintmeghatározás, melynek ered­mé­nyét az egyéni tanulási terv összeállításához használják fel. Az informális tanulás elismerése, az egyéni tapasztalatok figyelembevétele a felnőttkorban megkezdett, ill. folytatott tanulmányok esetében jelentősen képes hoz­zá­já­rulni a tudás elismeréséhez.
Összeállította:
Benedek András
Utolsó frissítés:
2004. február 15.
© 2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé és szakirodalom