Címdokumentumok térképe |
||
felnőttoktatás – döntően
önkéntes, informális tanulás. A művelődési anyag tartalma,
irányultsága, mennyiségének meghatározása a résztvevő felnőtt igényei szerint történik, és általában kötetlen. A
felnőttoktatásban jelentős motiváció, mélyebb, stabil önművelési, módszertani kultúra esetén lehet tartós, egzisztenciális
kötöttségű elsajátítási eredményre számítani. Az Európai Unió
törekvései szerint Magyarországon törvény szabályozza a felnőttképzést, intézményeit és támogatási rendszerét. A
felnőttoktatásban az akkreditáció a formális oktatás esetében jellemző. A felnőttoktatás számos szintéren valósul meg:
ilyenek az állami vagy önkormányzati formális oktatási intézmények mellett a képzési vállalkozások, civil szervezetek, melyek
munkahelyi, alapítványi és profit-érdekeltségű szervezetek. Ezekben a tanulás támogatása az általános képzésre,
munkaerőpiaci képzésre (munkanélküliek képzése, átképzése, új kurrens szakmákra való felkészítés, vezető- és
menedzserképzés), nyelvoktatásra irányul. A korszerű felnőttoktatásra jellemző
az előzetes tudás értékelése és
a többfokozatú – felzárkóztatást, szakmai alapozó képzést, és álláskeresési technikákat (személyiségfejlesztést)
tartalmazó – programválaszték, valamint az átfogó képzési-munkatanácsadói rendszer. Ilyen rendszer a
munkaügyi szervezet, amely térítésmentes szolgáltatásként segítséget nyújt a fiatal és az idősebb felnőttek részére a
szakmai vagy az általános célú tanulásban. |
Összeállította: Benedek András Utolsó frissítés: 2004. február 15. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |