Címdokumentumok térképe |
||
műveltség a pedagógiában –
A pedagógiai hagyományoknak megfelelően az iskolában elsajátítandó műveltség kifejtése általában
iskolatípusok szerint készülő és tantárgyakra lebontott tantervekben történik. A tervezés első
szakaszában a műveltségi koncepció kidolgozására kerül sor. Ez kezdetben három (nyelvi kommunikációs
nevelés, természettudományi nevelés és társadalomtudományi nevelés), később hét műveltségi területre
(anyanyelv és irodalom, matematika, természettudomány, az emberrel és társadalommal foglalkozó
tudományok, idegen nyelvek, sport és testnevelés, művészeti nevelés, informatika, vallás vagy
erkölcs/elemi fokon) tagolódott. A műveltségi területek szerinti tervezés (illetve a rokon
tantárgyak együttes értelmezése) ma már általános gyakorlattá vált. Így készült az 1995-ben kiadott
Nemzeti Alaptanterv (tíz műveltségi terület). A műveltségi területek szerinti tervezés előnye, hogy
az integratív és interdiszciplináris szemlélet fontosságára irányítja a figyelmet, mivel a jelenlegi
diszciplináris – vagyis tantárgyi – tervezési szemlélet az oktatásban elveszti
tudományos és kulturális alapjait, melyre azt a 19. sz.
végén felépítették. |
Összeállította: Benedek András Utolsó frissítés: 2003. november 27. © 2003. MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |