műveltség a pedagógiában – A pedagógiai hagyományoknak megfelelően az iskolában elsajátítandó műveltség kifejtése általában iskolatípusok szerint készülő és tantárgyakra lebontott tantervekben történik. A tervezés első szakaszában a műveltségi koncepció kidolgozására kerül sor. Ez kezdetben három (nyelvi kommunikációs nevelés, természettudományi nevelés és társadalomtudományi nevelés), később hét műveltségi területre (anyanyelv és irodalom, matematika, természettudomány, az emberrel és társadalommal foglalkozó tudományok, idegen nyelvek, sport és testnevelés, művészeti nevelés, informatika, vallás vagy erkölcs/elemi fokon) tagolódott. A műveltségi területek szerinti tervezés (illetve a rokon tantárgyak együttes értelmezése) ma már általános gyakorlattá vált. Így készült az 1995-ben kiadott Nemzeti Alaptanterv (tíz műveltségi terület). A műveltségi területek szerinti tervezés előnye, hogy az integratív és interdiszciplináris szemlélet fontosságára irányítja a figyelmet, mivel a jelenlegi diszciplináris – vagyis tantárgyi – tervezési szemlélet az oktatásban elveszti tudományos és kulturális alapjait, melyre azt a 19. sz. végén felépítették.
Összeállította:
Benedek András
Utolsó frissítés:
2003. november 27.
© 2003. MTA
     
  Kapcsok a világháló felé