Címdokumentumok térképe |
||
felejtés – Az emlékezetben
tárolt információk előhívásának részleges vagy teljes hiánya. Az emlékezetkutatás úttörője, Ebbinghaus írta le
először a 19. sz.-ban, hogy a felejtés üteme nem egyenletes, hanem kezdetben gyors, majd egyre lassuló. A későbbi
kutatások kimutatták, hogy a felejtési ütem más és más lehet különböző típusú emlékezeti anyagoknál, így eltérő idői
függvényeket kapunk vizuális és verbális információk vagy komplex készségek elsajátításánál. A felejtés
magyarázataiban megkülönböztetjük egymástól a rendelkezésre állás és az elérhetőség faktorait. Az előbbi az
emlékezeti kódok rögzítésének, vagyis az emlékek tárolásának zavarát, az utóbbi pedig az emlékezeti hívóingerek és
a célemlékek összekapcsolódásának átmeneti vagy tartós akadályát jelenti. A felejtés elméleti magyarázatai három
csoportba sorolhatóak. Az első csoportba tartozó elméletek az emléknyomok elhalványulását tekintik elsődleges
oknak, legfontosabb kísérleti módszerük a tanulást követő aktív és inaktív állapotok összehasonlítása. Az úgynevezett
interferencia-elméletek a tanulást követő új információk elsajátításának zavaró hatását hangsúlyozzák. Végül az
úgynevezett gátlási elméletek az emlékezési helyzetben megjelenő, de a cél szempontjából irreleváns emlékek
kiszorításáért felelős gátlórendszer működésének mellékhatásaként értelmezik a felejtést. Mindhárom megközelítés
értékes adatokkal járul hozzá a patológiás felejtés, az amnézia magyarázatához.
|
Összeállította: Racsmány Mihály Utolsó frissítés: 2004. január 2. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |