![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
felejtés – Az emlékezetben 
tárolt információk előhívásának részleges vagy teljes hiánya. Az emlékezetkutatás úttörője, Ebbinghaus írta le 
először a 19. sz.-ban, hogy a felejtés üteme nem egyenletes, hanem kezdetben gyors, majd egyre lassuló. A későbbi 
kutatások kimutatták, hogy a felejtési ütem más és más lehet különböző típusú emlékezeti anyagoknál, így eltérő idői 
függvényeket kapunk vizuális és verbális információk vagy komplex készségek elsajátításánál. A felejtés 
magyarázataiban megkülönböztetjük egymástól a rendelkezésre állás és az elérhetőség faktorait. Az előbbi az 
emlékezeti kódok rögzítésének, vagyis az emlékek tárolásának zavarát, az utóbbi pedig az emlékezeti hívóingerek és 
a célemlékek összekapcsolódásának átmeneti vagy tartós akadályát jelenti. A felejtés elméleti magyarázatai három 
csoportba sorolhatóak. Az első csoportba tartozó elméletek az emléknyomok elhalványulását tekintik elsődleges 
oknak, legfontosabb kísérleti módszerük a tanulást követő aktív és inaktív állapotok összehasonlítása. Az úgynevezett 
interferencia-elméletek a tanulást követő új információk elsajátításának zavaró hatását hangsúlyozzák. Végül az 
úgynevezett gátlási elméletek az emlékezési helyzetben megjelenő, de a cél szempontjából irreleváns emlékek 
kiszorításáért felelős gátlórendszer működésének mellékhatásaként értelmezik a felejtést. Mindhárom megközelítés 
értékes adatokkal járul hozzá a patológiás felejtés, az amnézia magyarázatához.
  | 
		Összeállította:  Racsmány Mihály Utolsó frissítés: 2004. január 2. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |