Címdokumentumok térképe |
||
infotainment –
A kereskedelmi televízió térhódítása
óta a hírműsorok egyre jobban átveszik a showműsorok formai és tartalmi sajátosságait. Színes
látványvilág, dinamikus közelképek, gyors vágások jellemzik őket. Háttérbe szorulnak a fontos
hírek, előtérbe kerülnek az érdekességek: a politikai történések mellett vagy helyett a műsor
a sztárok életéről, szenzációkról, botrányokról szól. Az eseményeket dramatizálva,
személyiség-központúan ábrázolja, nem tárja fel a hátterükben meghúzódó folyamatokat és
összefüggéseket. Ezt a jelenséget jelöli az infotainment kifejezés, amely az angol
information (tájékoztatás) és entertainment (szórakoztatás) szavakra utal. Az
infotainment megjelenését a kereskedelmi csatornák azon törekvése magyarázza, hogy még a –
rendszerint törvény által előírt, ám kereskedelmi szempontból ráfizetéses – hírműsorok
alatt se veszítsék el a politika iránt közömbös nézőiket. – Az infotainment társadalmi
hatásáról megoszlik a kutatók véleménye. Pierre Bourdieu francia szociológus például úgy véli,
hogy »a színes hírcsokor előtérbe helyezésével, a kevéske időnek ürességgel, (majdnem)
semmivel való megtöltésével kiszorítják a lényegbevágó információkat, amelyekkel demokratikus
jogainak gyakorlásához minden állampolgárnak rendelkeznie kellene«. Mások – például
Pippa Norris amerikai médiakutató – szerint azonban az infotainment megjelenése csak
bővítette a politikai műsorok kínálatát.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. január 8. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |