infotainment – A kereskedelmi televízió térhódítása óta a hírműsorok egyre jobban átveszik a showműsorok formai és tartalmi sajátosságait. Szí­nes látványvilág, dinamikus közelképek, gyors vágások jellemzik őket. Hát­térbe szorulnak a fontos hírek, előtérbe kerülnek az érdekességek: a politikai történések mellett vagy helyett a műsor a sztárok életéről, szenzációkról, botrányokról szól. Az eseményeket dramatizálva, személyiség-központúan ábrázolja, nem tárja fel a hátterükben meghúzódó folyamatokat és össze­függéseket. Ezt a jelenséget jelöli az infotainment kifejezés, amely az angol information (tájékoztatás) és entertainment (szórakoztatás) szavakra utal. Az in­fo­tainment megjelenését a kereskedelmi csatornák azon törekvése magya­rázza, hogy még a – rendszerint törvény által előírt, ám kereskedelmi szem­pontból ráfizetéses – hírműsorok alatt se veszítsék el a politika iránt közöm­bös nézőiket. – Az infotainment társadalmi hatásáról megoszlik a kutatók véleménye. Pierre Bourdieu francia szociológus például úgy véli, hogy »a színes hírcsokor előtérbe helyezésével, a kevéske időnek ürességgel, (majd­nem) semmivel való megtöltésével kiszorítják a lényegbevágó információkat, amelyekkel demokratikus jogainak gyakorlásához minden állampolgárnak rendelkeznie kellene«. Mások – például Pippa Norris amerikai médiakutató – szerint azonban az infotainment megjelenése csak bővítette a politikai műsorok kínálatát.
Összeállította:
Bajomi-Lázár Péter
Utolsó frissítés:
2004. január 8.
© 2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé