Címdokumentumok térképe |
||
kereskedelmi média –
Az első kereskedelmi hirdetés az AT&T által New Yorkban működtetett WEAF nevű rádióban
hangzott el, 1922. aug. 28-án. Az elképzelés az volt, hogy az állomás a reklámidőt és azon
keresztül a közönséget »értékesíti«, azaz – szemben a Nyugat-Európában tért
hódított közszolgálati médiával
– üzleti vállalkozásként működik. A kereskedelmi rádiók és a később megjelent tévék
magántulajdonban vannak. A közönség maximálásának szándéka arra ösztönzi szerkesztőiket, hogy
szórakoztató műsorokat – könnyűzenét, szappanoperákat, kvíz- és kívánságműsorokat,
játékfilmeket – sugározzanak. A kereskedelmi média amerikai találmány, amely csak
lassan, a második világháború utáni évtizedekben hódította meg Nyugat-Európát, ma már azonban
a hallgatottsági-nézettségi adatok szerint itt is egyértelműen népszerűbb, mint a közmédia.
– Hívei szerint a kereskedelmi média szolgálja igazán a közönséget, hiszen –
szemben a közmédia »elitista« műsorpolitikájával – azt nyújtja az embereknek,
amit azok valóban hallani-látni akarnak. Úgy vélik, a minőség igazi garanciája a szabad piaci
verseny. Bírálói szerint azonban a kereskedelmi média demokratizmusa hamis, mert csak a
közönség fizetőképes rétegeit szolgálja ki, a hátrányos helyzetű kisebbségekről nem vesz
tudomást. Műsorai sablonosak és repetitívek, hírei pedig
infotainment jellegűek, azaz hiányoznak
belőlük a valóban fontos információk.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. január 8. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |