![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
kereskedelmi média – 
			Az első kereskedelmi hirdetés az AT&T által New Yorkban működtetett WEAF nevű rádióban 
			hangzott el, 1922. aug. 28-án. Az elképzelés az volt, hogy az állomás a reklámidőt és azon 
			keresztül a közönséget »értékesíti«, azaz – szemben a Nyugat-Európában tért 
			hódított közszolgálati médiával 
			– üzleti vállalkozásként működik. A kereskedelmi rádiók  és a később megjelent tévék 
			magántulajdonban vannak. A közönség maximálásának szándéka arra ösztönzi szerkesztőiket, hogy 
			szórakoztató műsorokat – könnyűzenét, szappanoperákat, kvíz- és kívánságműsorokat, 
			játékfilmeket – sugározzanak. A kereskedelmi média amerikai találmány, amely csak 
			lassan, a második világháború utáni évtizedekben hódította meg Nyugat-Európát, ma már azonban 
			a hallgatottsági-nézettségi adatok szerint itt is egyértelműen népszerűbb, mint a közmédia. 
			–	Hívei szerint a kereskedelmi média szolgálja igazán a közönséget, hiszen – 
			szemben a közmédia »elitista« műsorpolitikájával – azt nyújtja az embereknek, 
			amit azok valóban hallani-látni akarnak. Úgy vélik, a minőség igazi garanciája a szabad piaci 
			verseny. Bírálói szerint azonban a kereskedelmi média demokratizmusa hamis, mert csak a 
			közönség fizetőképes rétegeit szolgálja ki, a hátrányos helyzetű kisebbségekről nem vesz 
			tudomást. Műsorai sablonosak és repetitívek, hírei pedig 
			infotainment jellegűek, azaz hiányoznak 
			belőlük a valóban fontos információk.
		  | 
		Összeállította:  Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. január 8. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |