Címdokumentumok térképe |
||
közszolgálati média –
Közszolgálati médiumoknak hagyományosan azokat a rádiókat és televíziókat nevezik, amelyek a
British Broadcasting Corporation által kidolgozott műsorpolitikát követik. A BBC alapelveit
Lord John Reith, az intézmény első elnöke alkotta meg az 1920-as években: a kiegyensúlyozott,
pártatlan tájékoztatást, a nemzeti és az univerzális kultúra ápolását, az oktatóműsorok
sugárzását tűzte ki célul. A közmédia az állam tulajdonában van, ám szervezetileg független a
mindenkori kormányzattól; bevételeit főként az előfizetési díjból fedezi. – A közmédia
kezdetben monopolhelyzetben volt, ám az 1950-es évektől megjelentek a kereskedelmi rádiók és
tévék, amelyek egyre több hallgatót és nézőt csábítottak el tőle. Ez azt bizonyította,
hogy a közmédia nem felelt meg maradéktalanul a társadalom elvárásainak. Emellett felvetette
azt a kérdést is, hogy miért finanszírozzanak közpénzekből olyan intézményt, amelynek műsorait
az adófizetők jó része sosem követi figyelemmel. – A közmédia ma is fontos szerepet
játszik a politikai tájékoztatásban, az állampolgári kultúra ápolásában, a kisebbségek
bemutatásában, és alternatívát nyújt a kereskedelmi csatornák sablonos szórakoztató műsorai
mellett. Bírálói mégis úgy vélik: »elitista« és »paternalista«
műsorpolitikája fölött eljárt az idő. Szerintük ma a kereskedelmi csatornák látják el az igazi
közszolgálatot, mert azok szolgálják ki az emberek valódi igényeit.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. január 8. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |