Címdokumentumok térképe |
||
médiahatás-kutatás –
A médiahatások kérdése a könyvnyomtatás kezdete óta foglalkoztatja az embereket, ám különösen
a rádió, majd a televízió megjelenése óta van napirenden. Főként a politikai és kereskedelmi
hirdetések, a gyűlöletbeszéd, valamint a tévéképernyőn látható szex és erőszak veti fel azt a
kérdést, hogy a média milyen mértékben képes befolyásolni az emberek gondolkodását és
viselkedését. – A médiahatások megítélésében két paradigma bontakozott ki: a nagy hatás
és a korlátozott hatás tézise. Az emberek többsége a nagy hatás tézisét fogadja el. Eszerint
a média könnyedén manipulálja az embereket. Ezt a nézetet azonban az empirikus kutatások nem
támasztották alá meggyőzően. A korlátozott hatás tézisét jóval több tudományos adat igazolja.
Eszerint a média csak bizonyos esetekben képes véleményváltozást elérni, mert hatását számos
más tényező keresztezi: az emberek személyes tapasztalataik, pszichés felépítésük, társadalmi
és gazdasági státusuk, szubkultúrájuk függvényében, valamint az úgynevezett véleményvezérek
hatására ugyanazt az üzenet is eltérően értelmezhetik. Az üzeneteket tehát – mint arra
David Morley brit médiakutató rámutat – poliszémia jellemzi, azaz mindig a használat
során dől el, hogy milyen jelentést kapnak. A korlátozott hatás tézisének hívei arra is
felhívják a figyelmet, hogy ma már nincs értelme egyirányú »médiaüzenetről« beszélni,
mert a különböző médiumokban más és más tartalmak jelennek meg.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. június 26. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |