![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
médiahatás-kutatás – 
			A médiahatások kérdése a könyvnyomtatás kezdete óta foglalkoztatja az embereket, ám különösen 
			a rádió, majd a televízió megjelenése óta van napirenden. Főként a politikai és kereskedelmi 
			hirdetések, a gyűlöletbeszéd, valamint a tévéképernyőn látható szex és erőszak veti fel azt a 
			kérdést, hogy a média milyen mértékben képes befolyásolni az emberek gondolkodását és 
			viselkedését. – A médiahatások megítélésében két paradigma bontakozott ki: a nagy hatás 
			és a korlátozott hatás tézise. Az emberek többsége a nagy hatás tézisét fogadja el. Eszerint 
			a média könnyedén manipulálja az embereket. Ezt a nézetet azonban az empirikus kutatások nem 
			támasztották alá meggyőzően. A korlátozott hatás tézisét jóval több tudományos adat igazolja. 
			Eszerint a média csak bizonyos esetekben képes véleményváltozást elérni, mert hatását számos 
			más tényező keresztezi: az emberek személyes tapasztalataik, pszichés felépítésük, társadalmi 
			és gazdasági státusuk, szubkultúrájuk függvényében, valamint az úgynevezett véleményvezérek 
			hatására ugyanazt az üzenet is eltérően értelmezhetik. Az üzeneteket tehát – mint arra 
			David Morley brit médiakutató rámutat – poliszémia jellemzi, azaz mindig a használat 
			során dől el, hogy milyen jelentést kapnak. A korlátozott hatás tézisének hívei arra is 
			felhívják a figyelmet, hogy ma már nincs értelme egyirányú »médiaüzenetről« beszélni, 
			mert a különböző médiumokban más és más tartalmak jelennek meg.
		  | 
		Összeállította:  Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. június 26. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |