Címdokumentumok térképe |
||
monopólium –
A monopolista verseny a tökéletes verseny ellentéte. Tökéletes verseny esetén egy adott terméket előállító iparágba szabad a belépés, és az ágazat egyes szereplői csupán az össztermelés egy kis hányadát állítják elő. Ennek következtében az egyes szereplők számára az ár adottság, nem függ attól, hogy az adott termelő hogyan változtatja kibocsátását. Az ár egyoldalú növelése pedig a nagyszámú versenytárs miatt nem lesz lehetséges: ha egy szereplő árat emel, a vevők könnyen átpártolhatnak az árat nem emelő versenytárshoz. Ily módon a tökéletes verseny piacán a szereplők jövedelmeiket csak költségeik csökkentésével képesek növelni. Ezzel szemben a monopolista piacon a szabad belépés lehetősége megszűnt, illetve az ágazatban működő szereplő a kibocsátás változtatásával képes az árat és ezen keresztül saját jövedelmét befolyásolni. A monopolisztikus piac ezért kevésbé hatékony, mint a tökéletes verseny piaca: a monopolista a verseny hiányában saját jövedelmét a fogyasztói jövedelem rovására képes növelni. Létezik még oligopolisztikus piac is, amikor nem egy, hanem néhány szereplő uralja a piacot. A tökéletes versenyben a költségcsökkentés kényszere technológiai fejlődéshez vezethet. A verseny hatásaként azonban a technológiai innovációkból származó haszon gyorsan elillan, mivel a többi versenytárs utánozni fogja az élenjárót. Ezzel szemben a monopólium, amely képes piaci részesedését viszonylag hosszabb időszakra megvédeni, arra is képessé válik, hogy maga arassa le technológiai fejlesztéseinek hasznát. Ezért a monopólium, összehasonlítva a tökéletes piacon versenyző vállalattal, inkább ösztönzött lehet az innovációra, ha feltételezzük, hogy a monopolista szereplő is rákényszerül a versenyre, azaz a piacra való belépés nincs kizárva, más szavakkal: ha a monopolisztikus piac kívülről megtámadható.
|
Összeállította: Gedeon Péter Utolsó frissítés: 2005. június 7. © 2005 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |