fogyasztói érdekek – A fogyasztói érdekek védelme az Európai Unió egész területén öt alapjogra épül: a) a fogyasztók egészségének és biztonságának vé­delme, b) a fogyasztók gazdasági érdekeinek védelme, c) a fogyasztói jo­gok­ról való tájékoztatás és azok oktatása, d) a jogorvoslathoz, a kárigények ér­vé­nye­sí­téséhez való jog, e) valamint jog a fogyasztói érdekek képviseletéhez fo­gyasztói részvétellel. A szabályozás célja, hogy: a) Csak megfelelően biz­ton­sá­gos áru vagy szolgáltatás kerüljön ki a piacra, ill. az egészséget károsító áruk reklámjai visszaszoruljanak a reklámhordozókról. b) A tisztességtelen szerződési feltételek vagy hátrányos kölcsönszerződések, illetve megtévesztő reklámok ne késztessék a fogyasztót hátrányos üzletek megkötésére. c) A fogyasztók az áru vásárlásához vagy a szolgáltatás igénybevételéhez szük­sé­ges valamennyi valós tájékoztatást (áru adatai, gyártó és forgalmazó adatai, minőségi adatok, ár, használati-kezelési útmutató stb.) megkapják, ill. min­den, az érdekeik érvényesítéséhez szükséges ismerettel rendelkezzenek, le­hetőleg iskolai oktatás keretében megszerezve azokat. d) A hibás áru vagy szolgáltatás okozta kár a lehető legolcsóbb, leggyorsabb és leghatékonyabb eljárással megtéríthető legyen. e) A fogyasztói érdekek képviseletében eljáró civil szerveződések részt vehessenek a fogyasztók érdekeit érintő szabályok kialakításában.
Összeállította:
Vándor András
Utolsó frissítés:
2004. augusztus 14.
© 2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé