Címdokumentumok térképe |
||
pszicholingvisztika – Az
a tudományág, amely a nyelv használatának, megértésének, produkciójának és elsajátításának mentális
mechanizmusait vizsgálja. A nyelv használata és megértése legtöbbször erőfeszítés nélküli és automatikus. Inkább
csak akkor figyelünk fel rá, ha valami a szokásostól eltérő módon működik: ha a nyelvi képesség sérül, ha
gyerekekhez beszélünk, ha nem értjük, amit a másik mond, ha nem jutnak eszünkbe a szavak. A pszicholingvisztika
a nyelvhasználat természetes folyamatait tanulmányozza, de az is érdekli, hogyan tanuljuk meg a nyelvet, valamint
hogy a nyelv milyen szerepet játszik gondolkodásunkban. A pszicholingvisztika gyökerei egyrészt a strukturális
nyelvészetben, másrészt a kísérleti
és kognitív pszichológiában rejlenek, önálló
tudományként az 1950-es évek második felétől indult fejlődésnek. Módszertanában megfigyeléses és kísérleti
adatokra támaszkodik. Főbb kutatási témái a következők: Produkció: Hogyan fordítjuk le az átadni kívánt információt
hanghullámokra, kézjelekre vagy betűkre? Megértés: Hogyan észleljük és ismerjük fel
a beszédet? Az akusztikus vagy vizuális jelzést hogyan értelmezi nyelvileg a
hallgató vagy olvasó? Elsajátítás: Hogyan sajátítja el a gyerek ezeket a
képességeket anyanyelvének megtanulása során, és
hogyan terjesztheti ki ezeket más nyelvekre? Nyelvi zavarok: Mi okozza a beszéd és a nyelvi feldolgozó rendszer
átmeneti vagy állandó zavarait? Nyelv és gondolkodás: Hogyan hat egymásra a nyelv és a gondolkodás,
meghatározza-e egyik a másikat? Számít-e az, hogy milyen nyelvet beszélünk, abban, hogy hogyan gondolkodunk?
Neurolingvisztika: Hogyan valósítja meg a nyelv és a nyelvi
feldolgozás kognitív architektúráját az emberi agy, mi a
nyelvi fakultás agyi-funkcionális architektúrája? Mik a nyelv biológiai alapjai és hogyan
alakult ki az evolúció folyamán? |
Összeállította: Lukács Ágnes Utolsó frissítés: 2004. április 12. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |