![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
pszicholingvisztika – Az 
a tudományág, amely a nyelv használatának, megértésének, produkciójának és elsajátításának mentális 
mechanizmusait vizsgálja. A nyelv használata és megértése legtöbbször erőfeszítés nélküli és automatikus. Inkább 
csak akkor figyelünk fel rá, ha valami a szokásostól eltérő módon működik: ha a nyelvi képesség sérül, ha 
gyerekekhez beszélünk, ha nem értjük, amit a másik mond, ha nem jutnak eszünkbe a szavak. A pszicholingvisztika 
a nyelvhasználat természetes folyamatait tanulmányozza, de az is érdekli, hogyan tanuljuk meg a nyelvet, valamint 
hogy a nyelv milyen szerepet játszik gondolkodásunkban. A pszicholingvisztika gyökerei egyrészt a strukturális 
nyelvészetben, másrészt a kísérleti 
és kognitív pszichológiában rejlenek, önálló 
tudományként az 1950-es évek második felétől indult fejlődésnek. Módszertanában megfigyeléses és kísérleti 
adatokra támaszkodik. Főbb kutatási témái a következők: Produkció: Hogyan fordítjuk le az átadni kívánt információt 
hanghullámokra, kézjelekre vagy betűkre? Megértés: Hogyan észleljük és ismerjük fel 
a beszédet? Az akusztikus vagy vizuális jelzést hogyan értelmezi nyelvileg a 
hallgató vagy olvasó? Elsajátítás: Hogyan sajátítja el a gyerek ezeket a 
képességeket anyanyelvének megtanulása során, és 
hogyan terjesztheti ki ezeket más nyelvekre? Nyelvi zavarok: Mi okozza a beszéd és a nyelvi feldolgozó rendszer 
átmeneti vagy állandó zavarait? Nyelv és gondolkodás: Hogyan hat egymásra a nyelv és a gondolkodás, 
meghatározza-e egyik a másikat? Számít-e az, hogy milyen nyelvet beszélünk, abban, hogy hogyan gondolkodunk? 
Neurolingvisztika: Hogyan valósítja meg a nyelv és a nyelvi 
feldolgozás kognitív architektúráját az emberi agy, mi a 
nyelvi fakultás agyi-funkcionális architektúrája? Mik a nyelv biológiai alapjai és hogyan 
alakult ki az evolúció folyamán?   | 
		Összeállította:  Lukács Ágnes Utolsó frissítés: 2004. április 12. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |