Címdokumentumok térképe |
||
fogyasztói jogok érvényesítése –
Minden állampolgárnak törvény adta joga, hogy pénzéért kifogástalan minőséget kapjon, és ha ez
nem így történt, panasza orvoslást nyerjen. Erre számíthat akár egy ötezer forintos cipő, akár
egy ötmilliós autó vásárlásakor. Nemcsak akkor szorul védelemre a vevő, ha üzletben vásárol, de
egyéb adásvételkor, szakmunka, szolgáltatás igénybevételekor is szüksége lehet segítségre
minőségi kifogása orvoslásához. Reklamálni először szóban, ennek eredménytelensége esetén
írásban lehet. A reklamációk alapja mindig az ún. hibás teljesítés, amelynek nyomán a teljes
árért a vásárló valamilyen módon csökkent értéket kapott cserébe. A minőségi reklamáció akkor
lehet hatékony, ha a vevő tudja, mi az, amit követelhet. Tudnia kell például, hogy a megvásárolt
termékre az adott időpontban szavatosság, vagy
jótállás (más néven garancia) van-e érvényben. Az el
nem ismert hiba meglétét mindig a vevőnek kell bizonyítania, ezért jó megőrizni a vételt, ill. a
megbízást igazoló iratokat (szerződés, számla, nyugta, pénztári blokk, jótállási jegy stb.).
Sikertelen reklamáció után segíthet a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (1088 Bp., József krt. 6.)
illetve az Országos Fogyasztóvédelmi Felügyelet (1055 Bp., Balaton u. 27.) Elutasítás esetén a
vevő a helyi bíróság előtt, polgári peres eljárásban érvényesítheti igényét. |
Összeállította: Köves István Utolsó frissítés: 2004. január 18. © 2003–2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |