fogyasztói jogok érvényesítése – Minden állampolgárnak törvény adta joga, hogy pénzéért kifogástalan minőséget kapjon, és ha ez nem így történt, panasza orvoslást nyerjen. Erre számíthat akár egy ötezer forintos cipő, akár egy ötmilliós autó vásárlásakor. Nemcsak akkor szorul védelemre a vevő, ha üzletben vásárol, de egyéb adásvételkor, szakmunka, szolgáltatás igénybe­vé­te­lekor is szüksége lehet segítségre minőségi kifogása orvoslásához. Rekla­málni először szóban, ennek eredménytelensége esetén írásban lehet. A reklamációk alapja mindig az ún. hibás teljesítés, amelynek nyomán a teljes árért a vásárló valamilyen módon csökkent értéket kapott cserébe. A minőségi reklamáció akkor lehet hatékony, ha a vevő tudja, mi az, amit követelhet. Tudnia kell például, hogy a megvásárolt termékre az adott idő­pont­ban szavatosság, vagy jótállás (más néven garancia) van-e érvényben. Az el nem ismert hiba meglétét mindig a vevőnek kell bizonyítania, ezért jó megőrizni a vételt, ill. a megbízást igazoló iratokat (szerződés, számla, nyug­ta, pénztári blokk, jótállási jegy stb.). Sikertelen reklamáció után segíthet a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (1088 Bp., József krt. 6.) illetve az Országos Fogyasztóvédelmi Felügyelet (1055 Bp., Balaton u. 27.) Elutasítás esetén a vevő a helyi bíróság előtt, polgári peres eljárásban érvényesítheti igényét.
Összeállította:
Köves István
Utolsó frissítés:
2004. január 18.
© 2003–2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé