Címdokumentumok térképe |
||
közösségi média –
A közszolgálati és a kereskedelmi
média mellett a demokratikus média harmadik alaptípusát a közösségi rádiók és televíziók
jelentik. A műfaj úttörője a kaliforniai Berkeleyben 1947-ben alapított KPFA rádióállomás volt,
amely az akkori hivatalos államideológiával szemben pacifista nézeteket képviselt. A közösségi
– másként participatív, civil vagy non-profit – médiumok Európa nyugati felén az
1968-as diáklázadások után jelentek meg, amikor népszerűvé váltak a rendszerkritikus
újbaloldali, környezetvédő mozgalmak. Jellegzetes magyarországi képviselőjük az 1991-ben
létrejött Tilos Rádió. – Szemben a közszolgálati média politikai semlegességével és a kereskedelmi rádiók
apolitikusságával, a közösségi média aktivistái felvállalták politikai elkötelezettségüket.
Demokratizálni igyekeztek a médiát: a mikrofont azok kezébe akarták adni, akik hátrányos
helyzetük miatt máshol nem szólalhatnak meg. Míg a közszolgálati és a kereskedelmi média a
centrum hangja, a közösségi média a perifériáé. Alternatív, kritikus, újító, nem ritkán
deviáns eszméket fogalmaz meg, megkérdőjelezi a hagyományokat. – A közösségi média bírálói szerint azonban nem ritkán önjelölt, valódi támogatás nélküli
emberek vindikálják maguknak a közösségek médiaképviseletének jogát, a közösségi média műsorai
pedig gyakran amatőrök, rosszul szerkesztettek – ezt jelzi az is, hogy műsoraikat csak a
közönség csekély része követi figyelemmel.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. január 8. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |