Címdokumentumok térképe |
||
arisztotelészi iskolai iratok –
Arisztotelész és tanítványai által, Arisztotelész vándorévei alatt, majd később az athéni
Peripatoszban folytatott összehangolt kutatómunka eredményeképpen létrehozott, a korabeli tudás
egészét összegyűjtő és feldolgozó írások. Az iskolai iratokat az arisztotelészi korpusz antik
rendszerezői két fő típusra osztották: a hüpomnématikus iratokra, azaz feljegyzésekre, és a
szintagmatikus, azaz az egyes tudományokat rendszeresen kifejtő írásokra. A hüpomnématikus iratok
adatgyűjteményei a természeti jelenségeket, a görög történelem megannyi oldalát, és a
tudományok és a filozófia történetét
fogták át. Míg a többi tárgy esetében az adatgyűjtés a szisztematikus tárgyalás céljait is
szolgálta, a korban már önálló iskolai képzéssel rendelkező matematikai tudományok esetében a
hüpomnématikus iratok nem a rendszeres tárgyalásához szükséges adat- ill. ismerettömeget
tartalmazták, hanem a tudományok fejlődési útját követték végig, a kezdetektől a kortárs
állapotokig. Az arisztotelészi iskolai iratok programjával Arisztotelész Platón nevelési
programjára válaszol: szemben az Állam VII. könyvében az ideális állam vezetői számára
előírt, a matematikai tudományokból kiinduló és a dialektikában kiteljesedő egységes tanmenettel,
az iskolai iratokban megtestesülő aporétikus módszer a filozófiai megismerést a legkülönbözőbb
empirikus ismeretek és nyelvhasználati konvenciók teljeskörű feldolgozása során felmerülő
nehézségek – az aporiák – feltárására és a róluk szóló teoretikus számadásra alapozza. |
Összeállította: Bodnár István Utolsó frissítés: 2003. október 27. © 2003 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |