információs társadalom – a posztindusztriális társadalom egyik lehet­séges leírása, amely az információ elsőszámú értékké válását állítja a közép­pontba. Az információs társadalom kialakulásának előidézője a gazdaság glo­balizálódása és a vállalatirányítás ebből fakadó válsága, fő motorja a számí­tástechnika és a távközlés rohamos fejlődése, legfontosabb állomásai a sze­mélyi számítógépek elterjedése és a szélessávú adatátviteli hálózatok meg­jelenése, szimbolikus jelentőségű technológiai újításai az internet és a mo­biltelefon. Az 1960-as években megindult folyamatok eredményeként mára az élet egyetlen területén sem kerülhető meg az információtechnológia alkalma­zása. Ez fontos társadalmi változásokkal is jár: az információs szektorban foglalkoztatottak aránya radikálisan nő, lehetővé és szükségessé válik a táv­munka, illetve az egész életen át tartó tanulás. Mindezek hatására a kifeje­zés a politika szótárába is bekerült; az informatikai infrastruktúra fejlesz­tése és az információs írástudás terjesztése kiemelt stratégiai célként je­lenhet meg. Ugyanakkor az információs társadalomban élő embernek számos, korábban ismeretlen problémával kell szembesülnie, mint például a korlátlan mennyiségben, de változó minőségben rendelkezésre álló információk érté­kelése, szűrése és feldolgozása, vagy a magánszféra védelme az információk meg­szerzésére és ellenőrzésére törő gazdasági vagy politikai hatalommal szemben.
Összeállította:
Golden Dániel
Utolsó frissítés:
2005. június 10.
© 2005 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé és szakirodalom