![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
		![]()  | 
		színházelmélet – 
		az ógörög theaomai (néz, gondolatban szemlél vizsgál) és theoria (nézés, szemlélés, 
		színjáték, vizsgálódás, elmélet, tudományos ismeret) szavakból. Jelentését az határozza meg, hogy a 
		fogalom értelmezése során a szóösszetétel tagjai közötti birtokosjelzői viszony vagy az etimológiailag 
		is legitim azonosítás kap-e hangsúlyt. Az első esetben elméletek színházi vonatkozásainak rendszeréről, 
		illetve a színház tárgyterületére történő alkalmazásáról beszélhetünk: ebben az értelemben lehet igaz 
		az a megállapítás, mely szerint a 20. sz.-ig a színházelmélet tulajdonképpen drámaelmélet 
		volt (polgári dráma és színház); 
		ezért tekintjük színházelméletnek a színházantropológiát, a 
		színházszemiotikát, a színházontológiát, 
		a színházszociológiát, a színházpszichológiát vagy a színházesztétikát – következésképp 
		Platontól (antik dráma és színház) kezdve Brechten, Artaud-n és Sztanyiszlavszkijon (avantgárd dráma 
		és színház) keresztül 
Derridáig (a dekonstrukció színházelmélete) a legkülönbözőbb filozófusok, 
		képzőművészek, rendezők, színészek stb. műveinek teorémákká szerveződő olvasatait. Ha viszont 
		elfogadjuk, hogy már a látás aktusában benne van az elmélet, akkor a színházelmélet az előadás 
		nézőjének reflexiójával, illetve annak történetével és elemzésével (ritmus) lesz rokon, jelentése 
		pedig a mise en scene definícióinak, illetve történetének ismeretében írható körül.  | 
		Összeállította:  Kiss Gabriella Utolsó frissítés: 2004. április 10. © 2004 MTA  | 
	
| Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |