Címdokumentumok térképe |
||
színházelmélet –
az ógörög theaomai (néz, gondolatban szemlél vizsgál) és theoria (nézés, szemlélés,
színjáték, vizsgálódás, elmélet, tudományos ismeret) szavakból. Jelentését az határozza meg, hogy a
fogalom értelmezése során a szóösszetétel tagjai közötti birtokosjelzői viszony vagy az etimológiailag
is legitim azonosítás kap-e hangsúlyt. Az első esetben elméletek színházi vonatkozásainak rendszeréről,
illetve a színház tárgyterületére történő alkalmazásáról beszélhetünk: ebben az értelemben lehet igaz
az a megállapítás, mely szerint a 20. sz.-ig a színházelmélet tulajdonképpen drámaelmélet
volt (polgári dráma és színház);
ezért tekintjük színházelméletnek a színházantropológiát, a
színházszemiotikát, a színházontológiát,
a színházszociológiát, a színházpszichológiát vagy a színházesztétikát – következésképp
Platontól (antik dráma és színház) kezdve Brechten, Artaud-n és Sztanyiszlavszkijon (avantgárd dráma
és színház) keresztül
Derridáig (a dekonstrukció színházelmélete) a legkülönbözőbb filozófusok,
képzőművészek, rendezők, színészek stb. műveinek teorémákká szerveződő olvasatait. Ha viszont
elfogadjuk, hogy már a látás aktusában benne van az elmélet, akkor a színházelmélet az előadás
nézőjének reflexiójával, illetve annak történetével és elemzésével (ritmus) lesz rokon, jelentése
pedig a mise en scene definícióinak, illetve történetének ismeretében írható körül. |
Összeállította: Kiss Gabriella Utolsó frissítés: 2004. április 10. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |