![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
színházszemiotika – 
az ógörög theaomai (néz, gondolatban szemlél, vizsgál) és semeion (jel) szavakból. Színházelmélet, 
amely a modern szemiológia/szemiotika (strukturalista színházelmélet) és hermeneutika (recepcióesztétika) párbeszéde 
során kirajzolódó kérdés- és válaszhorizontból értelmezi a színház jelenségét. A hőskornak tekinthető 1970-es években 
az irodalomtudománytól immár függetlenedni kívánó színháztudomány legitimációjában játszott kiemelkedő szerepet, 
hiszen a színházi jelek és jelfolyamatok ismérveinek meghatározására irányuló törekvés 
az elméleti (színházelmélet), történeti (színháztörténet) és (a diszciplína 
története során először) módszertani (mise en scene, ritmus) reflexió igényével képes 
megfogalmazni a »mi a színház?« mindezidáig vagy kizárólag a »mi a dráma? « 
kontextusában vagy pedig impresszionisztikusan feltett kérdését. Az 1990-es évek tudományos diskurzusát 
meghatározó interdiszciplináris jelleg és a színházi élet legújszerűbb 
jelenségeinek (posztmodern 
dráma és színház) médiaelméleti vonatkozásai viszont a szemiotikai előföltevésrendszerek 
antropológiai indexére irányítják a figyelmet. Ha ugyanis a színház a mindenkori kultúra modelljeként definiálja 
magát, akkor a színházszemiotika tárgyát az (ön)reflexió kultúrateremtő aktusa alkotja, célja ezen 
identitásképződés leírása és megértése, amit a klasszikus 
modellek (jel, kommunikáció, szöveg stb.) 
átszerelésével hajt végre.  | 
		Összeállította:  Kiss Gabriella Utolsó frissítés: 2004. április 1. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |