Címdokumentumok térképe |
||
színházszemiotika –
az ógörög theaomai (néz, gondolatban szemlél, vizsgál) és semeion (jel) szavakból. Színházelmélet,
amely a modern szemiológia/szemiotika (strukturalista színházelmélet) és hermeneutika (recepcióesztétika) párbeszéde
során kirajzolódó kérdés- és válaszhorizontból értelmezi a színház jelenségét. A hőskornak tekinthető 1970-es években
az irodalomtudománytól immár függetlenedni kívánó színháztudomány legitimációjában játszott kiemelkedő szerepet,
hiszen a színházi jelek és jelfolyamatok ismérveinek meghatározására irányuló törekvés
az elméleti (színházelmélet), történeti (színháztörténet) és (a diszciplína
története során először) módszertani (mise en scene, ritmus) reflexió igényével képes
megfogalmazni a »mi a színház?« mindezidáig vagy kizárólag a »mi a dráma? «
kontextusában vagy pedig impresszionisztikusan feltett kérdését. Az 1990-es évek tudományos diskurzusát
meghatározó interdiszciplináris jelleg és a színházi élet legújszerűbb
jelenségeinek (posztmodern
dráma és színház) médiaelméleti vonatkozásai viszont a szemiotikai előföltevésrendszerek
antropológiai indexére irányítják a figyelmet. Ha ugyanis a színház a mindenkori kultúra modelljeként definiálja
magát, akkor a színházszemiotika tárgyát az (ön)reflexió kultúrateremtő aktusa alkotja, célja ezen
identitásképződés leírása és megértése, amit a klasszikus
modellek (jel, kommunikáció, szöveg stb.)
átszerelésével hajt végre. |
Összeállította: Kiss Gabriella Utolsó frissítés: 2004. április 1. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé és szakirodalom | ||
¬ Nyitóoldal ® |