Címdokumentumok térképe |
||
tudás- és tudományszociológia –
alapfeltevése, hogy a társadalmi rendszerek és az ismeretrendszerek között összefüggés van. Egyes elméletek szerint a
társadalom meghatározó hatást gyakorol
a tudásra, mások szerint csak befolyásolja, amennyiben
növeli bizonyos elképzelések vagy nézőpontok megjelenésének, elfogadásának vagy elutasításának
a valószínűségét. A hatás fordított irányú is lehet: ha valamely vélekedést széles körben igaznak tartanak,
akkor az valósággá is válik. Ha emberek meggyőzhetők arról, hogy ők x csoport tagjai – akkor ezzel
létrejön az x csoport. A tudásszociológia egyik kidolgozója, Mannheim Károly
szerint a gondolkodás nemcsak a hétköznapi ismeretek és a politikai ideológiák esetében fonódik össze a társadalmi
léttel, hanem a humán- és társadalomtudományokban is. A
tudományszociológia megteremtője, Robert K. Merton azt tartotta, hogy szociológiai elemzés tárgyát alkothatják a
tudomány művelőinek intézményei, hatalmi viszonyai, a tudományos tevékenységet szabályozó normák, a teljesítményért járó elismerés elosztásának szabályai; viszont a
tudományos tudás tartalmát már nem magyarázza társadalmi környezete. A
tudományszociológia »erős« programját meghirdető David Bloor szerint minden ismeretet – akár
a természetre, akár a társadalomra vonatkozik, akár igaz, akár hamis – társadalmi tényezők
oksági összefüggésében kell magyarázni. A »helyes« ismeretek sem magyarázhatóak egyszerűen azzal, hogy helyesek, »igazoltak«:
történelmi-szociológiai magyarázatot igényel, miért fogadjuk el őket »igazoltnak«, »helyesnek«. |
Összeállította: Dupcsik Csaba Utolsó frissítés: 2004. április 13. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |