![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
tudás- és tudományszociológia – 
alapfeltevése, hogy a társadalmi rendszerek és az ismeretrendszerek között összefüggés van. Egyes elméletek szerint a 
társadalom meghatározó hatást gyakorol 
a tudásra, mások szerint csak befolyásolja, amennyiben 
növeli bizonyos elképzelések vagy nézőpontok megjelenésének, elfogadásának vagy elutasításának 
a valószínűségét. A hatás fordított irányú is lehet: ha valamely vélekedést széles körben igaznak tartanak, 
akkor az valósággá is válik. Ha emberek meggyőzhetők arról, hogy ők x csoport tagjai – akkor ezzel 
létrejön az x csoport. A tudásszociológia egyik kidolgozója, Mannheim Károly 
szerint a gondolkodás nemcsak a hétköznapi ismeretek és a politikai ideológiák esetében fonódik össze a társadalmi 
léttel, hanem a humán- és társadalomtudományokban is. A 
tudományszociológia megteremtője, Robert K. Merton azt tartotta, hogy szociológiai elemzés tárgyát alkothatják a 
tudomány művelőinek intézményei, hatalmi viszonyai, a tudományos tevékenységet szabályozó normák, a teljesítményért járó elismerés elosztásának szabályai; viszont a 
tudományos tudás tartalmát már nem magyarázza társadalmi környezete. A 
tudományszociológia »erős« programját meghirdető David Bloor szerint  minden ismeretet – akár 
a természetre, akár a társadalomra vonatkozik, akár igaz, akár hamis – társadalmi tényezők 
oksági összefüggésében kell magyarázni. A »helyes« ismeretek sem magyarázhatóak egyszerűen azzal, hogy helyesek, »igazoltak«: 
történelmi-szociológiai magyarázatot igényel, miért fogadjuk el őket »igazoltnak«, »helyesnek«.  | 
		Összeállította:  Dupcsik Csaba Utolsó frissítés: 2004. április 13. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |