![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
médiaimperializmus – 
			A kereskedelmi média térnyerése óta 
			mind többen fogalmazzák meg a »médiaimperializmus« tézisét. Eszerint a mai 
			nagyhatalmak, elsősorban az Egyesült Államok már nem(csak) katonai és diplomáciai eszközökkel, 
			hanem elsősorban a média segítségével terjesztik ki hatalmukat. A tézis összekapcsolja a 
			gyarmatosítás, a globalizáció és az 
			amerikanizálódás fogalmát. 
			Gazdasági téren a »hódítók« célja a fogyasztói szemlélet meghonosítása és a 
			méretgazdaságosság szempontjából ideális globális piac megteremtése. Kulturális téren céljuk 
			az amerikai termékek forgalmazását elősegítő szimbólumok elterjesztése. Politikai téren céljuk 
			a közvélemény és a politikusok amerikai érdekeknek megfelelő befolyásolása. A tézis szerint a 
			globális médiabirodalmak egyaránt fenyegetik a nemzeti kultúrákat és a kisembereket, mert a 
			nemzeti kultúra műhelyei nem képesek felvenni a versenyt az amerikai »kultúraiparral«, a 
			kisemberek szava pedig elhalkul a médiabirodalmak páratlan gazdasági, kulturális és politikai 
			tőkét felhalmozó vezetőinek befolyása mellett. – A médiaimperializmus tézisének 
			kritikusai szerint azonban az elmélet csak erős megszorításokkal igaz, mert a multinacionális 
			médiabirodalmak alkalmazkodnak a helyi igényekhez, illetve hatásukat ellensúlyozzák a nemzeti 
			és helyi médiumok (különösen a 
			közszolgálati média). Ráadásul az emberek önként veszik igénybe az amerikanizált 
			médiumokat, így túlzás »gyarmatosításról« beszélni.
		  | 
		Összeállította:  Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. január 8. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |