médiaimperializmus – A kereskedelmi média térnyerése óta mind töb­ben fogalmazzák meg a »médiaimperializmus« tézisét. Eszerint a mai nagyha­talmak, elsősorban az Egyesült Államok már nem(csak) katonai és diplo­máciai eszközökkel, hanem elsősorban a média segítségével terjesztik ki hatalmukat. A tézis összekapcsolja a gyarmatosítás, a globalizáció és az ame­ri­kanizálódás fogalmát. Gazdasági téren a »hódítók« célja a fo­gyasztói szemlélet meghonosítása és a méretgazdaságosság szempontjából ideális globális piac megteremtése. Kulturális téren céljuk az amerikai termé­kek forgalmazását elősegítő szimbólumok elterjesztése. Politikai téren céljuk a közvélemény és a politikusok amerikai érdekeknek megfelelő befolyásolása. A tézis szerint a globális médiabirodalmak egyaránt fenyegetik a nemzeti kul­túrákat és a kisembereket, mert a nemzeti kultúra műhelyei nem képesek felvenni a versenyt az amerikai »kultúraiparral«, a kisemberek szava pedig elhalkul a médiabirodalmak páratlan gazdasági, kulturális és politikai tőkét felhalmozó vezetőinek befolyása mellett. – A médiaimperializmus tézisének kritikusai szerint azonban az elmélet csak erős megszorításokkal igaz, mert a multinacionális médiabirodalmak alkalmazkodnak a helyi igényekhez, illetve hatásukat ellensúlyozzák a nemzeti és helyi médiumok (különösen a közszolgálati média). Ráadásul az emberek önként veszik igénybe az ame­rikanizált médiumokat, így túlzás »gyarmatosításról« beszélni.
Összeállította:
Bajomi-Lázár Péter
Utolsó frissítés:
2004. január 8.
© 2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé