Címdokumentumok térképe |
||
médiaimperializmus –
A kereskedelmi média térnyerése óta
mind többen fogalmazzák meg a »médiaimperializmus« tézisét. Eszerint a mai
nagyhatalmak, elsősorban az Egyesült Államok már nem(csak) katonai és diplomáciai eszközökkel,
hanem elsősorban a média segítségével terjesztik ki hatalmukat. A tézis összekapcsolja a
gyarmatosítás, a globalizáció és az
amerikanizálódás fogalmát.
Gazdasági téren a »hódítók« célja a fogyasztói szemlélet meghonosítása és a
méretgazdaságosság szempontjából ideális globális piac megteremtése. Kulturális téren céljuk
az amerikai termékek forgalmazását elősegítő szimbólumok elterjesztése. Politikai téren céljuk
a közvélemény és a politikusok amerikai érdekeknek megfelelő befolyásolása. A tézis szerint a
globális médiabirodalmak egyaránt fenyegetik a nemzeti kultúrákat és a kisembereket, mert a
nemzeti kultúra műhelyei nem képesek felvenni a versenyt az amerikai »kultúraiparral«, a
kisemberek szava pedig elhalkul a médiabirodalmak páratlan gazdasági, kulturális és politikai
tőkét felhalmozó vezetőinek befolyása mellett. – A médiaimperializmus tézisének
kritikusai szerint azonban az elmélet csak erős megszorításokkal igaz, mert a multinacionális
médiabirodalmak alkalmazkodnak a helyi igényekhez, illetve hatásukat ellensúlyozzák a nemzeti
és helyi médiumok (különösen a
közszolgálati média). Ráadásul az emberek önként veszik igénybe az amerikanizált
médiumokat, így túlzás »gyarmatosításról« beszélni.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. január 8. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |