Címdokumentumok térképe |
||
minőségi sajtó –
A minőségi lapokat főként az különbözteti meg az érdekességekre fókuszáló bulvárlapoktól, hogy a fontos közéleti témákkal foglalkoznak. Feltárják az aktuális hírek előzményeit, hátterét is. Méretük nagyobb, tipográfiájuk és nyelvezetük visszafogottabb, mint a bulvárlapoké. Kerülik a szenzációt. Példányaik zömét előfizetések útján értékesítik. Terjedelmesek: a New York Times vasárnapi kiadása például, amely a politika mellett foglalkozik a művészetekkel, a szórakozással, az üzleti élettel, az utazással és a sporttal is, akár 450 oldalas is lehet. Ezért az áruk is magasabb a bulvárlapokénál. A minőségi lapok elsősorban az iskolázottabb, jobb módú közönséghez szólnak. Mivel célközönségüket főként a döntéshozók alkotják, politikai hatásuk nagyobb, mint azt eladott példányszámuk sugallja, a hirdetők pedig kedvelik őket, így bevételeik zömét is kereskedelemi hirdetésekből nyerik. A minőségi lapok két típusát különböztetjük meg. Egyes újságok az angolszász gyökerű objektivitás-doktrínát követve tárgyilagos, pártatlan és sokszínű tájékoztatásra törekednek. Mások az újságírás európai hagyományainak szellemében markáns politikai álláspontot képviselnek. A minőségi lapok példányszáma a sokcsatornás televíziózás és az internet 1990 körüli megjelenése óta világszerte csökken. Közönségük visszahódítására törekedve egyes minőségi lapok az elmúlt években erősen bulvárosodtak.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. november 15. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |