|
ókori enciklopédiák –
eredetileg a görög enkükliosz paideia (latin encyclopaedia) »teljes körű képzés«
eszményéhez kapcsolódtak, melynek feladata a szakoktatást megelőző, általános műveltség
kialakítása volt. Így használja a kifejezést Quintilianus és id. Plinius
(1. sz.), kinek Természetrajza a műfaj első ránk maradt klasszikusa, de ilyen –
közismereteket adó – értelemben tekinthető enciklopédiának Varro elveszett főműve,
Az emberi és isteni világ régiségei is (Kr. e. 1. sz.). Ismert ugyanakkor az ókorban a szó
tágabb értelme is, mely a »tudományok valamennyi ágának«
(Vitruvius) vagy egy-egy részének összefoglalására utal. Noha a görögök nem írtak enciklopédiákat,
az arisztotelészi iskola saját kutatásai mellett gyűjtötte
és kivonatolta a korábbi szerzők műveit is (doxográfia). A tárgyterületek összefüggését
adó logikai rendszer eszméje sztoikus eredetű. Az enciklopédia mint irodalmi műfaj elsősorban a
rómaiakra jellemző, akik zárt egészként kívánták átvenni a görög ismeretanyagot. Varro szintén
elveszett, Disciplinae (Ismeretek) c. műve egyebek mellett részletesen tárgyalta a
»szabad művészeteket«, melynek rendje a késő-ókori és középkori enciklopédiákban
meghatározó. Őt követve hagyományozódik a középkorra az ókori ismeretanyag Martianus Capella 5.
sz.-i, prózával kevert versében (Filológia és Mercurius házassága) és Cassiodorus
Institutiones (Az egyházi és világi tudományok rendszere) c. 6. sz.-i művében. |
Összeállította: Schmal Dániel
Utolsó frissítés: 2003. október 30.
© 2003. MTA |