Címdokumentumok térképe |
||
|
észlelés –
a környezet tárgyainak, eseményeinek és összefüggéseiknek leképezése az idegrendszerben. A
megismerésben különleges szerepe van a távolsági receptorokon alapuló észlelésnek (látás és
hallás). A korai szakaszokban a környezet elemi ismertetőjegyeit (éleket, színeket, elemi
hangérzeteket) emeljük ki, a későbbi szakaszokban ezek integrálódnak a külvilág leképezésébe. A
modularitás-elvet követő észlelés-kutatók szerint a tudás és a kontextus csak utólag
befolyásolja a reprezentációkat. Az illúziók, a valóságnak meg nem felelő érzékletek nem
befolyásolhatóak a tudás révén. Az 1.ábrán a vonalakat akkor is eltérőnek észleljük, ha órákig
gyakoroljuk a kettő összemérését, tudjuk, hogy egyformák. Az észlelés-kutatás másik iránya szerint a
tudás, az elvárás és a kontextus hatása korán fellép. A 2. ábrán ennek megfelelően látjuk a »kutya«
szót. Vitatott, hogy a tapasztalati hatások az észlelés folyamatának első 2–300 ms intervallumában is
érvényesülnek-e. A moduláris felfogás szerint az észlelésben alapvető szerepük van az előhuzalozott
rendszereknek, míg a perceptuális tanulás hívei a tapasztalat szerepét emelik ki az észlelés
rendszerének alakulásában. Az észlelés alapvető szerepet játszik a cselekvés irányításában. J. Gibson
az autó- és repülő-vezetés folyamatát elemző pragmatikus felfogása szerint az észlelés valószínűségi
alapon igazodik a környezethez, irányítja mozgásunkat, s a reprezentáció ennek csak mellékterméke lenne. |
Összeállította: Pléh Csaba Utolsó frissítés: 2004. március 7. © 2003–2004 MTA |
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |