![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
		![]() ![]()  | 
		észlelés – 		
		a környezet tárgyainak, eseményeinek és összefüggéseiknek leképezése az idegrendszerben. A 
		megismerésben különleges szerepe van a távolsági receptorokon alapuló észlelésnek (látás és 
		hallás). A korai szakaszokban a környezet elemi ismertetőjegyeit (éleket, színeket, elemi 
		hangérzeteket) emeljük ki, a későbbi szakaszokban ezek integrálódnak a külvilág leképezésébe. A 
		modularitás-elvet követő észlelés-kutatók szerint a tudás és a kontextus csak utólag 
		befolyásolja a reprezentációkat. Az illúziók, a valóságnak meg nem felelő érzékletek nem 
		befolyásolhatóak a tudás révén. Az 1.ábrán a vonalakat akkor is eltérőnek észleljük, ha órákig 
		gyakoroljuk a kettő összemérését, tudjuk, hogy egyformák. Az észlelés-kutatás másik iránya szerint a 
		tudás, az elvárás és a kontextus hatása  korán fellép. A 2. ábrán ennek megfelelően látjuk a »kutya« 
		szót. Vitatott, hogy a tapasztalati hatások az észlelés folyamatának első 2–300 ms intervallumában is 
		érvényesülnek-e. A moduláris felfogás szerint az észlelésben alapvető szerepük van az előhuzalozott 
		rendszereknek, míg a perceptuális tanulás hívei a tapasztalat szerepét emelik ki az észlelés 
		rendszerének alakulásában. Az észlelés alapvető szerepet játszik a cselekvés irányításában. J. Gibson 
		az autó- és repülő-vezetés folyamatát elemző pragmatikus felfogása szerint az észlelés valószínűségi 
		alapon igazodik a környezethez, irányítja mozgásunkat, s a reprezentáció ennek csak mellékterméke lenne.  | 
		Összeállította:  Pléh Csaba Utolsó frissítés: 2004. március 7. © 2003–2004 MTA  | 
	
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |