Címdokumentumok térképe |
||
kommercializálódás a médiában –
A kommercializálódás fogalma akkor született, amikor a dereguláció nyomán Nyugat-Európában megszűnt a közszolgálati média monopóliuma, és megjelentek a kereskedelmi műsorszolgáltatók. Az első kereskedelmi televízió Európában a BBC egyeduralmát 1955-ben megtörő Independent Television volt Nagy-Britanniában. A fogalom egyfelől a kereskedelmi csatornák térhódítását jelenti: ezek ma már valamennyi országban megelőzik nézettségben a közszolgálatiakat. Másfelől arra utal, hogy sok helyütt – például Olaszországban és Magyarországon – a kereskedelmi csatornák által keltett versenyre reagálva a közszolgálati média is kereskedelmi jellegű műsorokat kezdett sugározni. A kínálat kommercializálódása találkozott mindazoknak az igényeivel, akik a médiától szórakoztató műsorok sugárzását várták, és elégedetlenek voltak a közszolgálati média tájékoztató, hagyományőrző és oktató műsoraival. Sokan azonban úgy vélik, a kommercializálódás a médiaimperializmus jelenségével rokon, kedvezőtlen folyamat, mert a hagyományos társadalmi értékek elvesztésével jár. Szerintük a közszolgálati média az állampolgárnak, míg a kereskedelmi média a fogyasztónak szól. A kereskedelmi média politikai passzivitásra ösztönzi az embert, mert arra készteti, hogy visszavonuljon a közéletből, és a magánszférában keresse boldogulását. Kimondatlan ideológiája a konzumerizmus: azt ígéri, hogy a boldogsághoz a fogyasztáson keresztül vezet az út.
|
Összeállította: Bajomi-Lázár Péter Utolsó frissítés: 2004. november 15. © 2004 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |