kommercializálódás a médiában – A kommercializálódás fogalma akkor született, amikor a dereguláció nyomán Nyugat-Európában megszűnt a köz­szolgálati média monopóliuma, és megjelentek a kereskedelmi műsorszol­gáltatók. Az első kereskedelmi televízió Európában a BBC egyeduralmát 1955-ben megtörő Independent Television volt Nagy-Britanniában. A fogalom egy­felől a kereskedelmi csatornák térhódítását jelenti: ezek ma már valamennyi országban megelőzik nézettségben a közszolgálatiakat. Másfelől arra utal, hogy sok helyütt – például Olaszországban és Magyarországon – a kereske­delmi csatornák által keltett versenyre reagálva a közszolgálati média is ke­reskedelmi jellegű műsorokat kezdett sugározni. A kínálat kommerciali­zá­lódása találkozott mindazoknak az igényeivel, akik a médiától szórakoztató műsorok sugárzását várták, és elégedetlenek voltak a közszolgálati média tájékoztató, hagyományőrző és oktató műsoraival. Sokan azonban úgy vélik, a kommercializálódás a médiaimperializmus jelenségével rokon, kedvezőtlen folyamat, mert a hagyományos társadalmi értékek elvesztésével jár. Szerin­tük a közszolgálati média az állampolgárnak, míg a kereskedelmi média a fogyasztónak szól. A kereskedelmi média politikai passzivitásra ösztönzi az embert, mert arra készteti, hogy visszavonuljon a közéletből, és a magán­szférában keresse boldogulását. Kimondatlan ideológiája a konzumerizmus: azt ígéri, hogy a boldogsághoz a fogyasztáson keresztül vezet az út.
Összeállította:
Bajomi-Lázár Péter
Utolsó frissítés:
2004. november 15.
© 2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé