Címdokumentumok térképe |
||
marxista Lukács –
A fiatal Lukács már alkalmazta egyes műveiben Marxnak szociologizálóként fölfogott szemléletét, más írásaiban pedig (Esztétikai kultúra, 1913) a proletariátustól várta egy a polgárit fölváltó új kultúra kialakítását. A marxizmusra való áttérése azonban alapvetően gyakorlati indíttatású volt: a szocializmus bolsevik változatában ugyanis egy a világot lényegében vallásos hittel megváltani akaró mozgalmat ismert föl: ez a meggyőződése jut kifejezésre Taktika és etika című kötetében (1919). Marxista filozófiájának klasszikus kifejtése azonban a Történelem és osztálytudat című tanulmánygyűjtemény (1923). A »polgári« (újkori) gondolkodásnak mindenekelőtt Kant és Hegel filozófiájában megnyilvánuló »antinómiáit« elemezve Lukács arra az álláspontra jut, hogy az igazi szubsztancia a történelem (a természet maga is »társadalmi kategória«), a történelem szubjektuma pedig ennek cselekvő alkotója, végső soron a proletariátus, ám nem spontán-empirikus adottságában, hanem egy »hozzárendelt osztálytudat« (a rousseau-i volonté générale megfelelője) által vezérelten. A könyv a »nyugati« marxizmus alapműve lett, a kommunista mozgalomban azonban mint revizionistát utasították el, s Lukács kénytelen volt önkritikát gyakorolni és megtagadni elveit. A fiatal Hegel (1948) és Az esztétikum sajátossága (1963) »ortodox« marxista szellemben igyekszik földolgozni korábban már érintett témáját, de ezek a gondolkodói öncenzúra folytán nagymértékben veszítenek átütő erejükből. Lukács egyes tanítványaiból jött létre később az úgynevezett Budapesti Iskola.
|
Összeállította: Lendvai L. Ferenc Utolsó frissítés: 2005. május 24. © 2005 MTA |
|
Kapcsok a világháló felé | ||
¬ Nyitóoldal ® |