![]()  | 
		Címdokumentumok térképe  | 
	|
szlavofilizmus – szellemi 
áramlat, amely a 19. sz.-ban a romantikus antikapitalizmus szerves részét alkotta, az európai korszellem lényeges 
eszméit asszimilálta, ám ezeket messzemenően sajátos nemzeti színben jelenítette meg. Az irányzat legjelentősebb  
forrása a német preromantika, valamint a romantika: Jacobi, Baader, Mühler, Schelling és a Schlegel-fivérek 
művei. A szlavofil gondolatkör főbb képviselői: Akszakov, Kirejevszkij, Homjakov. Nézeteikre jellemző, hogy a 
nyugat-európai típusú racionalizmust és a római katolicizmust szembeállítják a szláv szellem érzelemközpontú 
világával és a pravoszláv egyházzal. Nyugat-kritikájukban bírálják a 
polgári és a protestáns individualizmust, 
ennek pozitív ellentettjét egyrészt a faluközösségben (obscsina), ill. főleg Homjakov nyomán 
a szobornosztyban, a hivők szabad szereteten alapuló »organikus együttlétében« látják. Ez a 
koncepció átalakításokkal megjelenik Dosztojevszkij és Bergyajev 
műveiben is. Elutasítják a dogmatikus teológiai rendszerek racionalizmusát, 
az egyházi autoritást, az evolucionista történelemfejlődést, a nyugat-európai típusú kultúra és civilizáció számos elemét. A szlavofilizmus eszmevilága a szláv népek számára fontos összetartó erő volt történeti, vallási és kulturális vonatkozásban egyaránt. A szó jelentése: »a szlávokkal rokonszenvező«. A jelzett eszmevilág hatott a 
magyar népi írókra is 
(Németh László, Szabó Dezső stb.).  | 
		Összeállította:  Juhász Anikó Utolsó frissítés: 2004. február 8. © 2004 MTA  | 
	|
| Kapcsok a világháló felé | ||
| ¬ Nyitóoldal ® |